A Manitou MLT sorozatába tartozó teleszkópos rakodógépek a mezőgazdaságban szinte egész évben folyamatosan dolgoznak. Legyen az növénytermesztés vagy állattenyésztés, mindig akad olyan feladat, melynek megoldásához a Manitou a segítség.

A gépek hosszútávon megbízható működéséhez azonban elengedhetetlen a RENDSZERES és MEGFELELŐEN elvégzett KARBANTARTÁS. Az alábbiakban a legfontosabb feladatokat emeltem ki.

 

Napi karbantartások:

  • folyadékszintek ellenőrzése - motorolaj szint, váltóolaj szint, szöghajtómű olajszint
  • hűtőfolyadék szint, hidraulika olajszint)
  • ciklon levegőszűrő pohár és külső levegőszűrő betét tisztítása
  • gémszerkezet csapjainak és csúszófelületének zsírozása
  • kardántengelyek zsírozása - A váltó. az első és hátsó hidak illetve a motor és a szöghajtómű közötti kardántengelyek csuklóinak illetve csúszóhüvelyeinek zsírozása.
  • Ezek az egységek az erőátvitel fő egységei közé tartoznak így jelentős terhelésnek vannak kitéve.
  • függőcsapok zsírozása - A függőcsapszegek kenését is naponta végezzük el, hiszen ezek a fő teherviselő elemek közé tartoznak illetve ezeken fordulnak el a kerékagyak kormányzáskor így a munkavégzés során folyamatos terhelést kapnak. A csapok utánállítása hézagolólemezekkel lehetséges, túlzott mértékű kopás esetén cseréjük szükséges.
  • vízhűtő tisztítása (az öntisztító rendszerek használata mellett is!)

 

A folyamatos munkavégzés érdekében létezik olyan napi karbantartási műveletet, amit a munkakörülményektől függően a napi munka során meg kell ismételni Az egyik legfontosabb a levegőszűrő, illetve a hűtőrendszer tisztán tartása, amelyeknek a nyári szezonban még inkább nagy jelentősége van.

  • A ciklon előszűrő tisztítását szétszerelés után száraz ruhával vagy kompresszorral végezzük. Nedves tisztítást követően a szűrőházat szárítsuk ki, mert a nedves felületen megtapadó por miatt az előszűrő nem tudja ellátni feladatát.
  • A levegőszűrő tisztítását úgy végezzük, hogy a külső szűrőbetétet kiszerelést követően azt 30 cm vagy annál nagyobb távolságból alacsony nyomású levegővel belülről kifelé illetve felülről lefelé kifúvatjuk. 
  • A vízhűtő tisztítása történhet levegővel vagy megfelelő zsíroldó vegyszer és kisnyomású vízsugár alkalmazásával egyaránt. 
  • A levegővel történő tisztítást a hűtőventillátor felőli oldalról végezzük. 

A nagynyomású vízzel történő mosást soha ne használjuk , mert a vízsugár a vízhűtő lamelláit deformálja, így a hűtőteljesítmény romlásával a motor szerkezeti elemeiben károsodást okozhat. A mosás befejeztével a munka megkezdése előtt a hűtőt szárítsuk ki. A nedves hűtőlamellák közé lerakódó por a hűtő teljes eltömődéséhez vezet.

 

Zsírzás:

A folyadékszintek ellenőrzésén (motorolaj szint, váltóolaj szint, szöghajtómű olajszint, hűtőfolyadék szint, hidraulika olajszint), a hűtők és levegőszűrő tisztításán túl fontos a rendszeres – használattól függő, de maximum 8-10 üzemóránkénti – zsírozás illetve a gépegységek egyéb szennyeződéstől való megtisztítása.

A zsírozógombok megtisztítása után az alábbiakban részletezzük a zsírozandó egységeket, illetve a zsírozás elmaradásából következő komolyabb meghibásodásokat:

  1. Az eszköz függesztő szerkezet csapjai, perselyei illetve a gémszerkezet rögzítőcsapja és a gémszerkezetet mozgató hidraulikus munkahengerek alsó és felső csapjai.  A bal hátsó kerék mellett található négy darab kihelyezett zsírozógomb a királycsap és a gémemelő illetve kompenzációs munkahenger alsó csapjának kenésére szolgál.
  2. A gém csúszófelületének zsírozásához a belső gémet vízszintes helyzetben teljesen toljuk ki.

- Szereljük le a porvédő gumilemezeket, majd vékony rétegben hordjuk fel a kenőzsírt.

- Néhányszor húzzuk be, toljuk ki a gémet, ezután szereljük vissza a porvédő gumikat.

- A csúszóbetétek a kopásnak megfelelő mértékben utánállíthatók a megfelelő vastagságú hézagolólemez behelyezésével.

3. A teherviselő elemek közül a királycsap(ok) kenése szintén fontos feladat. A kisebb MLT típusokon (634,731,735,741) a kihelyezett zsírozópontok segítségével, az MLT 845 – 940 típusokon a tartókonzolon elhelyezett zsírozógomboknál végezzük. 

 

A karbantartási feladatokhoz szintén hozzátartozik, hogy a munka során a gépre kerülő egyéb szennyeződéseket is eltávolítsuk.

  • Állattartó telepeken előfordul, hogy a trágyában, szalmatörmelékben lévő bálazsineg maradékát a forgó gépegységek (kardánok, kerékagyak) feltekerik. Fontos, hogy a feltekert bálazsineget rendszeresen távolítsuk el, mert az a szimeringek kardáncsuklók meghibásodását okozhatja, melyeket ezután cserélni kell.
  • Szintén fontos, hogy a motorra rakódott szennyeződést is eltávolítsuk, elősegítve ezzel a hatékonyabb hőleadást és segítve ezzel a motor szellőzését.

 

Figyelem! A tisztítást üzemmeleg motor esetén sűrített levegővel végezzük, vizes mosást csak már visszahűlt motornál alkalmazzunk. A mosást lehetőleg kisnyomású vízsugárral, a motort leöblítve végezzük. 

Üzemeltetői szempontból szintén fontos, hogy a rakodógépbe szennyeződéstől (víz, por, a tárolóedény alján visszamaradt vegyszer, stb.) mentes üzemanyag kerüljön betöltésre. A szennyezett gázolaj is könnyen okozhatja az adagolószivattyú, illetve a magasnyomású befecskendezőrendszer egységeinek meghibásodását.

 

Az előzőekben igyekeztünk néhány olyan jellemző hibaforráson keresztül felhívni a figyelmet a karbantartás fontosságára, amelyek rendszerint a gondatlanság eredményei és kis odafigyeléssel megelőzhetők, jelentősen csökkentve a gépfenntartás költségeit. Az eddigiekben felsorolt teendők természetesen nem merítik ki a munkavégzés közben megismétlendő feladatokat, és a nyári meleg beköszöntével ezen műveletek elvégzése még fontosabbá válik.

 

Forrás: AXIÁL Híradó 2014/3.