Szervizmérnöki tanácsok - HORSCH TIGER MT

 

A Horsch gyár 2008-ban kezdte el néhány év tesztelés, fejlesztés után sorozatban gyártani a Horsch Tiger MT gépeket. Korábban már a Tiger AS (tárcsa nélküli változat) népszerű gépnek számított a magyar piacon is.

A Tiger MT (Maize Tiger) kukorica utáni tarlóhántásra, és középmély művelésre lett kifejlesztve. A gép elején a két sorban 680 mm átmérőjű tárcsák felaprítják és a talaj felső rétegébe keverik a nagy mennyiségű szármaradványt, 10-15 cm mélységben. A gépet természetesen nem csak kukorica után lehet használni, hanem napraforgó, repce vagy gabona tarlóban is.

 

 

Mire figyeljünk?

 

A TÁRCSÁK beállításánál arra kell ügyelni, hogy az első sor tárcsa néhány cm-rel sekélyebben dolgozzon, mint a második, azért, hogy a gépet ne húzza el oldalra.

A tárcsák holtjátékát rendszeresen ellenőrizni kell, szükség esetén a csapágyat rögzítő koronás anyát után kell húzni, 40 NM nyomatékkal.  

A tárcsasorok után két KAPASOR következik, amivel akár 30-35 mélységű művelést lehet elérni, a kapák 800 kg kioldó erővel biztosított rugós TerraGrip-eken keresztül kapcsolódnak a vázhoz. A TerraGrip-ek csukló pontjainak mozgását időnként ellenőrizni kell (a kapák oldal irányba mozgatásával). Szükség esetén a perselyeket cserélni kell, nehogy az öntvényház is megkopjon, mert azután a javítás jóval nagyobb költséggel jár.

A kapasor után az EGYENGETŐ TÁRCSASOR segítségével a talajt egyengetjük a tömörítő henger előtt, ennek a magasságát állítani kell a művelési mélységtől függően.

FIGYELEM! A tárcsák olajban futó csapággyal vannak szerelve, amikre, mosáskor kell ügyelni, hogy a tömítő felületen keresztül magas nyomású mosóval ne mossunk be a csapágyhoz, valamint az esetlegesen feltekeredett bálazsineget mielőbb távolítsuk el.

A Tigerek tömörítő gumi hengere egyben járókeréknek is szolgál, ennek csapágyazását rendszeresen kell ellenőrizni, szükség esetén a keréktengely csapágyát cserélni kell. Felszerelhető plusz függesztett SD vashenger, vagy amennyiben van hátsó vonószerkezet a gépen, vontatott henger is kapcsolható a géphez, így még jobb visszatömörítés érhető el.

 

Szöveg: Tóth László - szervizmérnök

Képek: HORSCH