CLAAS traktorok karbantartása

Traktorok karbantartása – a jövő évi termés záloga

 

A nyári időszakban a traktorok jelentős része szemszállítási munkákban jeleskedett, melyek nagyrészét a közúton megtett kilométerek jellemeztek.

A gabonaaratási munkák befejeztével, a traktorok kikerülnek a táblákra, megkezdődik a tarlóhántás és a magágy készítés. Ebben az időszakban különös figyelmek kell fordítani az mezőgazdasági vontatók karbantartására, hiszen jelentős mértékben rajtuk múlik a jövő évi termés.

A szintellenőrző karbantartásokat sík terepen végezzük el, hogy a helyes feltöltési mennyiségeket ellenőrizni tudjuk. Minden esetben hideg állapotban, a motor leállítását követően legalább 10 perc után végezzük el.

 

 

  • Motor olajszint: a fentieknek megfelelően járjunk el. Nem jelent problémát, ha közép vagy annál alacsonyabb a szint, de ebben az esetben feltétlenül figyelni kell, hogy a szintet hirtelen, vagy fokozatosan érte el. Amennyiben utántöltésre kerül sor, támaszkodjunk a kezelési kézkönyvre. Tipp: ma már nemcsak a viszkozitás és a teljesítményszint a meghatározó, hanem a kipufogógáz utókezelő rendszer kritériumait is figyelembe kell venni az olajjal kapcsolatban!
  • Hűtőfolyadék szint: ezt is hidegen ellenőrizzük, meleg motor esetén mindig ügyeljük a rendszer túlnyomásra, hűtősapka levételénél égésveszély! Alacsony szint esetén, előírt fagyálló folyadékot vagy desztillált vizet alkalmazzunk. Ne feledjük: 2 évente érdemes lecserélni a rendszerből a folyadékot. Termosztát(ok) ellenőrzése!
  • Hűtők tisztítása: levegővel fúvassuk ki a hűtőradiátorokat is.
  • Levegőszűrő: az egyik legfontosabb napi karbantartási pont. A levegőszűrő ellenőrzésének gyakorisága sokban függ attól, hogy milyen körülmények között dolgozik az erőgép. Tanács: lehetőleg ne várjuk meg, az eltömődésre utaló figyelmezető lámpa jelzését a műszerfalon! A mai modern gépek már nem a hengeres, hanem a hajtogatott impregnált papírbetétes levegőszűrővel vannak ellátva, melyek helyes takarítása: a kirázás. A biztonsági levegőszűrőt ne vegyük ki, csak abban az esetben, ha szemrevételezéskor szennyezettnek látjuk. Ekkor az egyetlen lehetséges tennivaló: kicserélni mindkét levegőszűrőt.
  • Üzemanyagrendszer: a fejlett üzemanyagellátó rendszerek rendkívüli módon érzékenyek a vízre, ezért elsőként az üzemanyagszűrők vízleválasztó poharából engedjük le rendszerből a gázolajtól elszeparólódott folyadékot. A szűrő csere esetén mindig egy időben cseréljük a durva és a finomszűrőt. Normál szennyezettségű üzemanyagrendszer esetén a finom szűrő hamarabb megtelik, mint a durva. Amennyiben szivárgást tapasztalunk a nyomócsöveknél, vigyázzunk, mert a mezőgazdaságban lassan 10 éve használatos közös csatornás rendszerek nyomástartóként működnek, így a motor leállítását követően 5-10 percig még nyomás van bennük, NE nyúljunk hozzá! Tanács: az üzemanyagot naptól védett helyen tároljuk, majd fél éven belül használjuk fel!
  • AdBlue: az elmúlt évek egyre szigorodó emissziós előírásai miatt, kipufogógáz utókezelő rendszerek jelentek meg. Ezek egyike az SCR rendszer, aminek működéséhez nélkülözhetetlen az AdBlue folyadék. A rendszer védelme érdekében soha ne hagyjuk kiürülni a tartályt! Mindig ellenőrzött, tiszta folyadékot töltsünk be. A betöltő szűrőt rendszeresen mossuk ki csapvízzel, a betöltési iránnyal ellentétesen. A folyadék tárolására az ideális hőmérséklet: 0 - 25°C. Hosszú gépleállás idejére a tartályt 1/4 - 1/2 –ig töltsük fel, majd újbóli használatbavétel előtt töltsük fel teljesen.
  • Váltó és hidraulika olajszint: hasonlóan a motor szintekhez, sík terepen, hidegen és a motor leállítását követően 10 perccel végezzük el, a kémlelő nyílás, vagy a nívópálca segítségével. Valós szint beméréséhez az első hídrugózást és a függesztő karokat le kell engedni. Közúti közlekedéshez alacsonyabb, nagy terhelés esetén (szántóföldön) magasabb szint ajánlott. Utántöltés esetén hagyatkozzunk a kezelési kézikönyvre.
  • Zsírozások: a kezelési kézikönyv szerinti ciklusokban végezzük el, különös figyelmet fordítva a zsírzó szemek állapotára. Ne feledkezzünk meg a hátsó kerékcsapágyakról sem!
  • Fülke: legvégül fordítsunk figyelmet saját egészségünkre is! A gépkezelő idejének legnagyobb részét a fülkében tölti, ezért is fontos a belső levegő tisztasága. Munkakörülményektől függően rendszeresen ellenőrizzük a szűrőket, és tisztítsuk ki! A légkondicionáló berendezést szezononként fertőtlenítsük, illetve a rendszert kapcsoljuk be 2 hetente.

 

 

A fentiekben csak a legalapvetőbb karbantartási pontokra tértünk ki. Ezek gyakoriságát amint azt fent is említettem, befolyásolják az üzemeltetési körülmények. A gépkezelői oktatásokon a pilóták speciális kérdéseikre is választ kaphatnak, de amelyik gazda betartja a kötelező szervizeket és azokat szakembereinkkel végezteti el, annak a helyszínen testre és gépre szabott tanácsokat adnak szerelő kollégáink. Kérdezzék őket bátran!

 

Forrás: Agritech 2014. szeptember