Kombájnok aratás közbeni karbantartási javaslatai

 

Már minden gazda elvégezte gépei felkészítését az aratásra. Sajnos azonban rossz hírem van azok számára, akik úgy gondolják, ezzel mindent megtettek annak érdekében, hogy gépük zökkenőmentesen dolgozza végig a szezont. Tudom, hogy ez olyan időszak, amikor szinte alig pihennek a gépek és a pilóták, hiszen munkakezdésnél szinte még sötét van, befejezéskor pedig szinte biztos, hogy már sötét van. Azzal is tisztában vagyok, hogy ilyenkor az ember napról-napra fáradtabb, és egyre nehezebb a rutinfeladatokra időt szakítani. Mégis azt javaslom minden, a gépére, a munkájára valamit is adó gépkezelőnek, hogy a továbbiakban leírt napi karbantartási pontokat ne mulassza el. A gép tulajdonosok pedig gondolják át, mennyit takaríthatnak meg azzal, ha a gépük nem hibásodik meg csak azért, mert biztosítottak időt a kollégáknak, hogy megfelelően gondozzák a gépeket.

Érdemes a nyári melegben a napi karbantartást munka előtt elvégezni, reggelente az üzemanyag feltöltése alatt, hiszen például egy LEXION tartályába kb. 850 l gázolaj szükséges. És itt az ígért lista, amit feltétlenül szükséges végig ellenőrizni.

  

  1. Motorolajszint - egy praktikus tanács, amivel megkönnyíthető és egyben meggyorsítható az ellenőrzés. Törekedjünk arra, hogy munka végeztével mindig azonos, ha lehet vízszintes helyen állítsuk le gépünket, mert így kaphatunk pontos képet az olajszintről.
  2. Hidraulika tartály szint – elegendő a kémlelőablakra pillantani, a nívó pálcát nem szükséges kivenni.
  3. A gép oldalsó burkoló elemeit felnyitni
  4. Lefújatni levegővel gépet. – A tűzesetek túlnyomó része az elsősorban olajos magvak betakarításakor gépre rakódó olajos por miatt keletkezik, ezért kiemelt figyelmet fordítsunk a kipufogó és a kipufogódob környékének tisztítására.
  5. Zsírozás –a zsírzó pontokat a gyártó által előírt anyaggal, a karbantartó táblázat szerint meg kell kenni. Ehhez nem kell a papír alapú könyvet elővenni, elegendő a burkolaton lévő matricák útmutatásait (hová, mennyi üzemóránként) követni. Miután lezsíroztunk minden pontot, a fülkében a CEBIS jelzőrendszer erre vonatkozó számlálóját lenullázzuk. Nyáron reggel, de ősszel a hideg miatt este leállás után, még üzemmeleg állapotban érdemes elvégezni.
  6. Ékszíj állapota – elsősorban a vulkanizálás épségének vizsgálata, esetleges repedések átnézése, valamint a szíj feszességének ellenőrzése és szükség szerinti beállítása.
  7. Szilent blokkok átvizsgálása főként a rostaszegélyeknél.
  8. Nagyon fontos a légszűrők tisztítása. Igaz, hogy a fülkében lévő szűrő eltömődést jelző monitor, vagy lámpa jelzi a pilótának, amikor a szűrő már nem végzi el a feladatát, de az a tapasztalatunk, hogy ilyenkor már a motor kartergáz szellőző működése nem megfelelő, ezáltal megnő az olajfogyasztás. A kompresszor, és a nyújtott fúvató pisztoly amivel a gépet fújjuk, ugyanazzal az eszközzel nem alkalmas a szűrő tisztítására, hiszen ahhoz a munkához 8-10 bar szükséges, és általában a hatékonyabb tisztítás érdekében, a cső végét ellapítva használják a kollégák. Ez akkora erővel hat a szűrő anyagára, hogy átszakítja azt. A szűrő tisztítását normál pisztollyal 3-4 bar nyomáson végezzük.
  9. Fülke rend – kabinszűrő karbantartása.
  10. Cséplőrendszer védelme érdekében a kőgyűjtő vályú kitakarítása. Minden reggel végezzük el, mert ha ezt elhanyagoljuk, betömődik a szalma, a törek és az idegen anyagok, kövek, téglák bekerülhetnek a rendszerbe, ahol komoly károkat okozhatnak.

Például:

- Bejut a vágóasztalhoz és néhány bedobó eltörik.
- Beveszi a ferdefelhordó és felkerül a cséplőrendszerbe.
- Verőléc elgörbül.
- Láda tarajai (ládás gép esetében) sérülnek.
- Rotoros gépeknél a rotorba szorul – ez a gép biztosan kiesik a munkából!
- Szecskázó kések eltörnek.

 

Végezetül még egy fontos dologra szeretném felhívni a figyelmüket. Mindannyian emlékszünk extrém forró nyári napokra. Olyankor általában többen jelezik a hűtőrendszer rossz működését. Az esetek 90%-ban csak egy tisztításra van szükség, ebből is látszik, hogy a hűtőrendszert is hetente egyszer illik ellenőrizni és levegővel kifújatni. Erre célszerű a hét egy bizonyos napját kijelölni és akkor biztosan nem marad el.

Azzal is tisztában kell lenni, hogy a napi karbantartás nem váltja ki a gyártó által előírt kötelező szervizeket, amiknek dokumentációval (munkalapon) igazolt elvégzése feltétele a garanciának. Arról hogy ezeket mikor és pontosan mit kell elvégeztetni, két helyről is tájékozódhatnak: 1. a kezelési útmutatóból, 2. a CEBIS rendszer mindent jelez.

Higgyék el, megéri időt szánni a leírtakra, a gép meghálálja és az önök pénztárcája is megköszöni a guruló forintokat.

 

Rittgasszer Péter

szervizmérnök - szervizüzletág igazgatóhelyettes