CLAAS VARIANT körbálázók karbantartása szezon alatt

 

Mindenki, akinek van bálázója tudja, hogy évente 30-40 napot üzemel egy bálázó gép. Viszont ebben a rövid időszakban rendkívül fontos, hogy üzemképes legyen, mert helyettesíteni nem lehet.  Minden egyes állással töltött nap sokba kerülhet. Épp ezért az üzemképesség egyik alapfeltétele a megfelelő üzemeltetés, a gép konstrukciójának megfelelő kezelés és karbantartás. A következőkben néhány üzemeltetési/karbantartási útmutatást adnék a CLAAS VARIANT hevederes körbálázóhoz.

Szalmaszezon kezdetén vagyunk. A CLAAS VARIANT az egyik legalkalmasabb körbálázó a szalma bálázásához. A szalma bálázását valamelyest nagyobb nyomással kell végezni, mint a széna vagy szenázs anyagokét. A nyomás beállításánál vegyük figyelembe, hogy a bálák rakodása hogyan történik majd. Ha túl nagy tömörítő nyomást használunk, akkor a bálavilla nem tud belemenni a bálába, vagy a bálát nem lehet lehúzni róla.

 

Lánckenés: A hajtóláncokra hetente ellenőrizni kell, hogy megfelelően meg vannak-e feszítve. A laza lánc a hajtólánc gyorsabb tönkremeneteléhez vezet és a lánckereket is gyorsan tönkre teszi. Szükség esetén húzzunk utánuk, de a túlfeszítést is kerüljük el! Mindig tájékozódjunk a kezelési útmutatóban leírtakról. A hajtóláncok kenését egy automata lánckenő-pumpa végzi folyamatosan. A lánckenő tartályába mindig az előírásnak megfelelő olajat öntsünk, ez lehet a biológia úton lebomló lánckenő-olaj, vagy motorolaj, vagy HV46 hidraulikaolaj. A beöntött olaj semmi képen ne legyen fáradt olaj -mert ez képes eltömíteni a lánckenő rendszert -, és ne legyen növényi származású olaj sem, mint pl. repceolaj, lenolaj. A növényi olajokban olyan savak vannak, melyek megtámadják a fém alkatrészeket és a lánchajtáshoz szükséges adalékokat sem tartalmazzák. Növényi olaj alkalmazásakor a láncokon vastag bundaszerű réteg jön létre összegyűjtve a port és a koszt. Ez a kialakult „bunda” megakadályozza a kenőanyag bejutását a lánc görgőihez és így a lánc és lánckerekek gyors tönkremeneteléhez vezet. A lánckenő-tartályt ne engedjük kiürülni munka közben, ha szükséges vigyünk magunkkal kannába olajat az utántöltéshez. Habár a tartályba van szűrő, olaj utántöltéskor ügyeljünk a tisztaságra amennyire lehet. A bálázó burkolatát felhajtva hagyjuk lehullani a felgyülemlett szalmaszálakat, töreket, szükség szerint kézzel tisztítsuk meg környezetet hogy ne hulljon be szemét az olajtartályba. A beöntő nyílás száját és a kupakot tisztítsuk meg a lerakódott portól.

 

Tömörítő nyomás: A présnyomást a munka végeztével engedjük el, hogy a hevederek ne feszüljenek, így elkerülhetjük, hogy indokolatlanul nyúljanak. Egyúttal megóvjuk a hidraulika rendszert is, a munkahengerek karmantyúit, szelepek o-gyűrűit, tömítő felületeket. Ez nagyon fontos, hogy elkerüljük a munkahengerek és tömlők folyását, szivárgását.

Az előírt zsírozást ne feledjük el, főleg a jobban igénybevett pontoknál, mint pl a munkahengerek bekötési pontja, hajtóhengerek csapágyai, kamraajtó csuklópontja. A megkopott csatlakozási pontok pontatlan működést eredményeznek, amik végső soron járulékos meghibásodást is okozni fognak. Az előbbi pontokkal együtt a rendfelszedő láncait szükséges naponta kenni (8-12 órás napi üzemelést feltételezve), illetve a kardántengely csuklóit.

 

Kések megjáratása: Abban az esetben, ha használjuk a szecskázó késeket bálázás alatt, ezeket járassuk meg időközönként (~100 bála) hogy elkerüljük a kések beragadását. Ugyanis a kések élei mentén bemegy a törek, por, szalma és lerakódásokat okoz, ami a kések megszorulását okozza. Esetenként kézi tisztítás is szükségessé válhat. Ha nem használjuk a késeket, akkor az előbbi jelenség miatt érdemes kicserélni őket vakkésekre, amik megakadályozzák az anyagok behatolását és lerakódását a késtartóba.

 

Hálófék: A hálóféknek több szerepe is van. Az egyik, hogy feszesen tartja a hálót így az szépen szétterül és a bála teljes szélességét lefedi. A másik, hogy feszített háló kerül a bálára így a kamrából kijövő bála már nem tud átmérőben sokat tágulni mert a már előfeszített háló tartani fogja. A hálóféket úgy kell beállítani, hogy a háló nyúlása 7-10% legyen. Ha a hálófék túl nagy, esetlegesen a tekercs nem indul meg. Ha a fék túl kicsi, akkor a háló nem szépen terül, vagy a bálát nem fogja össze eléggé. A fék beállítása hálótípusonként eltérő lehet, ezt mindig egyénileg kell megtenni. Szalmánál az anyag tulajdonságából adódóan érdemes kissé több hálót használni mint egyéb terményeknél.

 

Hengerek takarítása: A heveder vezető és hajtó hengereket napi rendszerességgel ellenőrizzük le, hogy nincs-e rajtuk anyaglerakódás. Ha ilyet tapasztalunk távolítsuk el egy arra alkalmas szerszámmal (kés, spakli), vigyázva hogy a henger felületét ne sértsük meg. A hengeren lévő anyaglerakódások a kötöző-hálót rongálhatják, így szakadásukat okozva a bálán. Szalma esetében ez a jelenség kevésbé jellemző, de nem kívánatos jelenség ezért rendszeres ellenőrzéssel elejét kell venni ennek. Lucerna vagy egyéb hosszú szárú termény esetén ez gyakoribb, több gondozást igényel.

 

Hevederek futása, állapota: A hevederek futását szintén naponta szemrevételezéssel ellenőrizni kell. Ehhez járassuk a bálázót üresen, csukott kamraajtóval és nézzük meg a hevederek egyenes futása megfelelő-e. A hevederek szempontjából ez fontos dolog. Ha egyik oldalra futnak és belejárnak a kamra oldalfalába vagy feszítőkarokba, az a heveder oldalának nagyfokú kopását eredményezi, ami az élettartamuk rövidülésével jár. Ha a hevederek futása nem megfelelő, a beállításukhoz kérje szervizünk segítségét. A hevederek futását a hengerre tapadt, felcsavarodott anyag is negatívan befolyásolja ezért a hengerek tisztán tartása ezért is fontos.

A rendfelszedőt túlterhelés ellen nyírócsavar védi. Abban az esetben, ha a nyírócsavar elnyíródik, cserekor ügyeljünk, hogy illesztett szárú 8.8-as szilárdságú csavart használjunk. A sima tövig menetes csavar sokkal hamarabb elnyíródik a menetek által, ha pedig erősebb csavart alkalmazunk –pl. 10.9- akkor a lánchajtás fog károsodni. Továbbá ügyeljünk, hogy a csavar vezető perselyei ne essenek ki cserekor, ugyanis ezek hiányakor szintén sokkal hamarabb nyíródik el a nyírócsavar, megakadályozva a normál üzemelést.

 

A teljesség igénye nélkül a fenti irányelvek mentén haladva gondtalan szalma-betakarításunk lehet. Ha a bálázónk a szezonra jól felkészített állapotban vág neki, akkor a fentieken kívül más dolgunk nem is lesz csak a hálót tölteni rendszeresen. Figyelem! A karbantartás részleteit a bálázó kezelési útmutatója tartalmazza, mindig tartsuk a traktorban. Szalmában gazdag bálázást kívánok!

 

Forrás: Agritech 2015. június