Rakodógépek karbantartása 1. rész

Rakodógépek karbantartása 1. rész

2017. szeptember 05. kedd.
  (Szerviz)

A Manitou MLT sorozatába tartozó teleszkópos rakodógépek a mezőgazdaságban szinte egész évben folyamatosan dolgoznak. A gépek hosszútávon megbízható működéséhez elengedhetetlen a RENDSZERES és MEGFELELŐEN elvégzett KARBANTARTÁS.

 

NAPI KARBANTARTÁSOK:

 

1. Folyadékszintek ellenőrzése

  • motorolaj szint, váltóolaj szint, szöghajtómű olajszint
  • hütőfolyadék szint, hidraulika olajszint

 

2. Ciklon levegőszűrő pohár és külső levegőszűrő betét tisztítása

A ciklon előszűrő tisztítását szétszerelés után száraz ruhával vagy kompresszorral végezzük. Nedves tisztítást követően a szűrőházat szárítsuk ki, mert a nedves felületen megtapadó por miatt az előszűrő nem tudja ellátni feladatát.

 

Kép: A ciklonszűrő karbantartásának teljes hiánya. A motor élettartamának jelentős csökkenését okozza.

 

A levegőszűrő tisztítását úgy végezzük, hogy a külső szűrőbetétet kiszerelést követően azt 30 cm vagy annál nagyobb távolságból alacsony nyomású levegővel belülről kifelé, illetve felülről lefelé kifúvatjuk.

Az eltömődött levegőszűrő miatt a motor erőtlenné válhat, fogyasztása megnő.

 

3. Gémszerkezet csapjainak és csúszófelületének zsírozása

 

4. Kardántengelyek zsírozása

A váltó, az első és hátsó hidak, illetve a motor és a szöghajtómű közötti kardántengelyek csuklóinak, illetve csúszóhüvelyeinek zsírozása.

Ezek az egységek az erőátvitel fő egységei közé tartoznak, így jelentős terhelésnek vannak kitéve.

 

 

5. Függőcsapok zsírozása

A függőcsapszegek kenését is naponta végezzük el, hiszen ezek a fő teherviselő elemek közé tartoznak, illetve ezeken fordulnak el a kerékagyak kormányzáskor, így a munkavégzés során folyamatos terhelést kapnak. A csapok utánállítása hézagolólemezekkel lehetséges, túlzott mértékű kopás esetén, cseréjük szükséges.

 

6. Vízhűtő tisztítása (az öntisztító rendszerek használata mellett is!)

A vízhűtő tisztítása történhet levegővel vagy megfelelő zsíroldó vegyszer és kisnyomású vízsugár alkalmazásával egyaránt. A levegővel történő tisztítást a hűtőventillátor felőli oldalról végezzük. A nagynyomású vízzel történő mosást soha ne használjuk, mert a vízsugár a vízhűtő lamelláit deformálja, így a hűtőteljesítmény romlásával a motor szerkezeti elemeiben károsodást okozhat. A mosás befejeztével a munka megkezdése előtt a hűtőt szárítsuk ki. A nedves hűtőlamellák közé lerakodó por a hűtő teljes eltömődéséhez vezet.

Kép: A portál elszennyeződött vízhűtő

 

Figyelem! A tisztítást üzemmeleg motor esetén sűrített levegővel végezzük, vizes mosást csak már visszahűlt motornál alkalmazzunk. A mosást lehetőleg kisnyomású vízsugárra, a motort leöblítve végezzük.

 

A karbantartási feladatokhoz szintén hozzátartozik, hogy a munka során a gépre kerülő egyéb szennyeződéseket is eltávolítsuk. Az eddigiekben felsorolt teendők természetesen nem merítik ki a munkavégzés közben megismétlendő feladatokat.

A következő részben a zsírzással folytatjuk.

 

Szöveg: Tamási Péter, szervizmérnök

Forrás és kép: Alkatrész Akció 2017. szeptember