Kombájn, ami miatt még nem állt meg aratás

Kombájn, ami miatt még nem állt meg aratás

2017. augusztus 03. csütörtök.
  (Gépek)

A CLAAS TUCANO kombájncsaládot itthon már nem nagyon kell a felhasználóknak bemutatni. Az idén 10 éves széria már több generációváltáson van túl és olyan kombájncsalád sikereit folytatja, mint a hazánkban máig jelentős darabszámban dolgozó MEGA sorozat.

Kíváncsiak voltunk egy olyan gazda tapasztalataira, aki a legendás MEGA család legutolsó generációjáról CLAAS TUCANO-ra váltott.

 

Tóth Ferenc és CLAAS TUCANO 440 kombájnja – fotó: Agroinform.hu

 

Tóth Ferenc a Dél-Alföld szívében Nagymágocson gazdálkodik családi gazdaságában. Kilenc éve tette le a voksát a CLAAS kombájn mellett, ekkor gyarapodott gépparkja egy MEGA 360 típussal, amely 2700 üzemórát teljesített a gazda legnagyobb elégedettségére. 2015-ben a TUCANO széria legfrissebb generációjának bemutatkozását követően döntött úgy, hogy a jó szolgálatot tett MEGA kombájnt TUCANO 440 típussal váltja fel.

Hosszú, három hónapos finanszírozással kapcsolatos egyeztetéseket és tárgyalásokat követően érkezett meg a betakarítógép a gazdaságukba, ahol a saját területtel és bérmunkával együtt összesen 600 hektár őszi kalászos, repce, magborsó, napraforgó és kukorica betakarítását végzi el évente. Az új betakarítógép hat méteres gabonavágóasztallal, 6 soros kukorica- és napraforgó-adapterrel takarítja be a fent felsorolt terményeket.

 

A kezelőfelület egyértelmű és egyszerűen elsajátítható. – fotó: Agroinform.hu

 

Bő két szezon után elsőként a két kombájnkonstrukció közötti különbségekről érdeklődtünk riportunk kapcsán Tóth Ferencnél. Kíváncsiak voltunk, milyen pozitív változások érzékelhetők egy felhasználó szemszögéből az elmúlt évek fejlesztései terén.

Bár a két kombájn azonos cséplőszélességgel, APS cséplőrendszerrel és nagyon hasonló magleválasztó rendszerrel rendelkezik, de így is történt előre lépés. Mint ahogy azt a gazdától megtudtuk, a MEGA és az utód TUCANO betakarítási teljesítménye közel azonos maradt, viszont a betakarított termény tisztasága szinte vetőmag minőségű az új kombájnnal.

A betakarítás közbeni gépterhelésre rátérve kiemelte, hogy gabonaaratásban mindkét szériánál közel azonos, viszont kukoricában érzékelhető az erőtartalék, amit az 55 lóerő teljesítménynövelés eredményezett a motornál. A területükön nem egyszer hektáronként 11-12 tonnát is termő kukoricában a MEGA szinte 100%-os leterheltség mellett dolgozott szecskázó üzemelése nélkül, viszont a TUCANO 70%-os leterheltséggel dolgozik szecskázóval, azonos munkaszélesség és termésmennyiség mellett.

 

Az egyik legszembetűnőbb konstrukciós különbség a magtartály illetve a magtartályürítő rendszer fejlesztése. – fotó: Agroinform.hu

 

A teljesítménynövelés mellett a motorhűtés hatásfokán is sokat javítottak, hiszen a tapasztalatai szerint a MEGA-nak betakarításkor 90-95 fokon mozgott a hűtőfolyadék hőmérséklete, addig a TUCANO stabilan tartja a 85 Celsius fokot, bármekkora is a folyamatos terhelés.

Minden gazda számára fontos, pénztárcát érintő kérdés a betakarítógép üzemanyag-fogyasztása, így természetesen ezt a kérdést is körbe jártuk a felhasználóval, aki ebben a témában is pozitív benyomásokról adott tanúbizonyságot.

"Gabonában a közel azonos motorterhelés miatt a gázolaj-felhasználás is hasonló, hektáronkénti 10 liter körüli, míg kukoricában a MEGA 20 liter/hektáros fogyasztásával szemben a TUCANO 10-12%-kal kevesebb üzemanyagot használ fel, amely még az AdBlue adalék plusz költsége mellett is jelentős költségmegtakarítás" – mondta Tóth Ferenc.

A TUCANO napi teljesítményéről érdeklődve a gazda elmondta, hogy menet közben végrehajtott ürítés mellett gabonában és kukoricában is egy műszaknap alatt akár 30 hektár betakarítására is képes. " Ez a teljesítmény ebben a gazdaságméretben biztos garanciát nyújt a gyors, optimális időben végzett betakarításra"

 

Az egy tonnával nagyobb befogadó kapacitású magtartály menet közben végzett kiürítéséhez is alig egy percre van szükség. – fotó: Agroinform.hu

 

Ha már az ürítés szóba került, az egyik legszembetűnőbb konstrukciós különbség a régi MEGA, de még a TUCANO korábbi generációihoz képest a magtartály, illetve a magtartály ürítő rendszer fejlesztése.

Ezzel az új megoldással szerzett tapasztalatokról is kérdeztük a gazdát, aki jelentősen megrövidült ürítési időről számolt be. "Az egy tonnával nagyobb befogadó kapacitású magtartály menet közben végzett kiürítéséhez is alig egy percre van szükség".

Külön kiemelte, hogy míg az alsó nyitású régi ürítő csigánál a magtartály ürítés indítása hirtelen nagy terhelést rótt mind az ürítőrendszer szerkezeti egységeire, mind pedig a meghajtásra, addig az új konstrukcióval az ürítés indítása teljesen sima, kezdeti terhelésingadozástól mentes.

"A fülkéből a magtartályba történő betekintés is jobb lett a nagyobb kémlelő ablaknak, illetve a motor és a magtartály helycseréjének köszönhetően. A magtartály fényviszonyain sokat javított az új tartálytető kialakítás és nyitás, sokkal világosabb lett és ez által jobban belátható."

Az adapterekre rátérve kiemelte az alapfelszereltséghez tartozó AUTO-CONTOUR rendszerű gabonaasztal kiváló talajkövetését, amellyel még a dőlt termény is biztonságosan betakarítható, minimális asztalveszteséggel.

 

Munkában a röpítő tányéros pelyvaterítő. – fotó: Agroinform.hu

 

Az ergonómia terén is számos kényelmet fokozó fejlesztésről, tapasztalatról számolt be Tóth Ferenc.

"Kis túlzással ugyan, de a TUCANO pótülésének kényelme a régi MEGA vezetőülésével azonos. Ebből következik, hogy az új széria kezelőülése nagyságrendekkel nagyobb kényelmet nyújt és ergonomikusabb, mint a régi. A jóval tágasabb fülkében a kezelőfelület olyan egyértelmű és egyszerűen elsajátítható, hogy laikus, nem szakmabeli ember is könnyen elboldogul a gép kezelésével. A MEGA még mechanikus dobkosár-állítással rendelkezett, míg a TUCANO legújabb generációjánál már ez elektro-hidraulikusan, a vezetőülésből végezhető és a beállítások azonnal végrehajtódnak nincs késleltetés a rendszerben."

 

A pelyvaterítő gumiból készült dobólapátjai a gyors kopás miatt egy szezon alatt többször is cserére szorulnak. – fotó: Agroinform.hu

 

Az üzembiztonságról érdeklődve elmondta, hogy meghibásodás miatt a TUCANO 440 kombájn még nem esett ki a munkából, emiatt még nem kellett megszakítani az aratást. A kopóalkatrészek tekintetében egyedül a betakarítógéphez opcióban rendelt röpítő tányéros pelyvaterítő folyamatos igénybevételnek kitett, gumiból készült dobólapátjainak minőségére panaszkodott, amelyek egy szezon alatt többször is cserére szorulnak a gyors kopás miatt. Mint mondta, élettartamuk sajnos nem arányos a beszerzési árukkal.

A karbantartás és kezelhetőség terén kiemelte a hozzáférést javító, megkönnyítő fejlesztéseket, a nehézkesen elérhető kenési helyek levezetését könnyen elérhető közelségbe.

Viszont eddigi tapasztalatai alapján alkatrészt rendelni sokkal nehezebb az új géphez, mint a MEGA-hoz, mivel a gyártó a régi kombájnhoz még nyomtatott formában, magyar nyelven biztosított alkatrész katalógust, addig a TUCANO-hoz már csak elektronikus formában német nyelven érhető el ez a tartozék, amely az alkatrész beazonosítást és beszerzést hivatott segíteni. A forgalmazó szerint szükség volt ennek az új rendszernek a bevezetésére, hogy az esetleges változtatások mindenki számára, naprakészen, gyorsan elérhetőek legyenek.

 

Szerző: Farkas Imre, szakújságíró

Forrás és kép: Agroinform.hu