Így nyert a CLAAS QUADRANT

Így nyert a CLAAS QUADRANT

2017. október 08. vasárnap.
  (Gépek)

A komoly márkák termékei között ritka a kiugró különbség. Sok tényező befolyásolja a vásárlási döntést, most annak eredtem nyomába, hogy miért CLAAS QUADRANT kockabálázót választott legutóbb a Zsigmond Kft.

Két gépkombináció készül munkára Zichyújfalu határában, piros hőségriasztásos reggelen: a 200 lóerős traktorhoz egy piactárs kockabálázót kapcsoltak, a 300 lóerős erőgéphez pedig CLAAS QUADRANT 3300 RCT-t. Mindegyik a csákberényi Zsigmond Kft. tulajdona. A traktorok azonos márkájúak, a bálázók viszont egymás vetélytársai: a piactárs 2013-as gyártmány, a CLAAS még csak most teljesíti az első idényét. Mivel az állattartás mellett a kft. fő profilja a szalmabálázás, nyilvánvalóan stratégiai fontossága van a gépválasztásnak, ezt nyomon követve sokat tudhatunk meg arról, hogy miképp válik be egy adott típus a mindennapi munkában.

 

A szemre is nagyobb QUADRANT súlya 12 tonna, mintha „több lenne benne az anyag”

 

Az egyik, talán másodlagosnak tűnő, de azért nagyon fontos szempontra mindjárt rá is világít a mai program. Később indulunk majd, mert egy kis karbantartásra van szükség. Egyszerre fut be az AXIÁL székesfehérvári telephelyéről két szervizkocsi, hozzáértő szerelővel. A kötözőfejek ellenőrzése után a QUADRANT rendben levőnek találtatik, csupán azt beszéli át Kuty Gyula a gazdával, hogy milyen zsineg adja a legjobb eredményt. A CLAAS zsineget együtt fejlesztették ki a géppel, össze vannak hangolva. Közben Szalai János a traktor klímaberendezését veszi munkába, mert a szörnyen poros munka közben úgy eldugult, hogy azt már nem orvosolhatta a napi szűrőtisztítás. Ezalatt idősebb Zsigmond István a QUADRANT központi zsírzóját tölti fel, a traktorról vételezett sűrített levegővel, és megtankolja az erőgépet a terepjáró utánfutójáról. Nincs olyan gép, amelyet ne kellene gondozni, és nem mindegy, hogy az AXIÁL percek alatt jelenik meg Fehérvárról. Egyébként is jó a Zsigmondt Kft. kapcsolata a bajai céggel, onnan vettek CLAAS LINER rendsodrót is, és sok alkatrészt hozattak az idők folyamán. A mérkőzés állása: eddig egy pont az AXIÁL-nak.

 

Masszívabb a szerkezet, vannak benne csavarozható kopóbetétek, összességében mintha strapabíróbbnak tűnne, mondta Zsigmond István

 

Van tehát egy kis idő, hogy átbeszéljük a cég működését. Évente 1500-2000 hektárnyi gabona- és repcetarlót vásárolnak meg, kizárólag kockabálákat készítenek, egyrészt mert hatékonyabb a szállítása, másrészt mert olyat kívánnak az átvevők, a pécsi Pannon Hóerőmű Zrt. és a szabadegyházi Hungrana Kft. Kéttengelyes Mercedes és Volvo teherautójukra, illetve a háromtengelyes pótkocsikra 36 darab, 415-420 kilós bálát tudnak felrakni – a kamionok fülkéjébe előszeretettel ül be a lórajongó, de azért mindenféle masinát avatott kézzel vezető Zsigmond István. Évente összesen 12 ezer bálát, négy-, ötezer tonnát értékesítenek. A bálázó árát, teljesítményigényét, és az ebből adódó fogyasztást, illetve a szállítás gazdaságosságát tekintve István másodlagosnak tartja a bálatömörséget. Így a piactárs gépéből is az alapmodellt vették, nem pedig a nagyobb tömörségre képes, ötmázsás bálákat produkáló kivitelt, mert annak megtérülése kétséges lett volna az ő vállalkozásuknál. A QUADRANT is 400 kilogramm fölötti bálákat készít. A piactárs gépe maximum 60 bálát készít óránként, a QUADRANT gyorsabb, akár hetvenet is. Mindkettőhöz kétszáz lóerő fölötti traktor kell, munkasebességük gyakorlatilag azonos, a viszonyoktól függően 10-20 km/óra. Teljesítményben egy kicsivel elhúzott az AXIÁL.

 

A QUADRANT egyszeres kötözőrendszere

 

Ha semmiséget akarunk érzékeltetni, gyakran hozzuk elő a szalmaszálat. Utolsó szalmaszálba kapaszkodik valaki, még egy szalmaszáltól összerogy a teve, mondogatjuk. De sok szalmaszál sokra megy, ezer tonnák nagyon igénybe veszik a gépet, és ehhez hozzájön a felvert por koptató hatása. Gyilkos körülmények között dolgozik egy kockabálázó. Zsigmond Istvánnak mégsem tetszett, hogy az első gépének bálakamrája három idény alatt elkopott, cserélni kellett.

Igaz, ötödik szezonját teljesíti a bálázó, és még ugyanennyit vár tőle, de évente komoly felújításra, javításra van szükség. A szemre is nagyobb QUADRANT súlya 12 tonna, mintha „több lenne benne az anyag”. István szemrevételezése szerint masszívabb a szerkezet, vannak benne csavarozható kopóbetétek, összességében mintha strapabíróbbnak tűnne. Végül is ez lett a döntő érv, amellyel megnyerte a mérkőzést a CLAAS.

 

RC, szecskázó- és továbbítórendszer

 

A hosszú munkaverseny mai futamának helyszíne egy végeláthatatlan repcetarló. István munkatársa, Csabi ment a régebbi bálázóval, István maga a QUADRANT-ot vontató nagyobb traktor volánjához ült. Hektáronként nyolc bála készül, folyamatosan, nagy tempóban megy a két gépkombináció. Idősebb István a terepjárót vezeti, amelynek platóján egyensúlyozva fotózom a porfelhőbe burkolózva robogó, egyenletes távközönként egy-egy kockabálát lepottyantó gépet. Az elkészült bálák méretében, minőségében nincs számottevő különbség.

Ami a kezelhetőséget illeti, nagyjából döntetlent lehet hirdetni, azzal, hogy az eltérő bálakötözési rendszer miatt a QUADRANT-ba egyszerűbb befűzni a zsineget. Mindkét márkán terminálról lehet beállítani a főbb működési jellemzőket: a piactárs gépén a tömörséget és a nyomást, a CLAAS-on csak az utóbbit, de egyáltalán nem hiányzik a másik funkció.

Miközben munka- és egyben vetélytársként dolgozik a két bálázó Zsigmond István közvetlen összehasonlítás útján bővíti tovább tapasztalatkincsét. Végső eredményhirdetésre természetesen majd csak évek múltán kerül sor, amikor a CLAAS QUADRANT 3300 RCT is annyi bálát állított elő, mint eddig a másik, és össze lehet adni a beruházás, illetve a karbantartások költségeit, mérlegre lehet tenni, hogy melyikkel mennyi gond akadt. Annyit azonban már most is kijelenthetünk, hogy kedvezőbb rajtpozícióból indult a QUADRANT, a feléje billen a mérleg nyelve. Zsigmond István bízik benne, hogy nem csalta meg a szeme, csakugyan tartósabb, hatékonyabb lesz a masszív felépítésű CLAAS – nem utolsósorban az AXIÁL gyors és megbízható szervizének, alkatrészellátásának köszönhetően.

 

Szöveg és kép: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Forrás: AXIÁL Híradó 2017. 04. szám 26-28. oldal