Fürge súlyemelő

Fürge súlyemelő

2017. szeptember 11. hétfő.
  (Gépek)

A gumikerekű homlokrakodók nagy kategóriájában a Hyundai HL980 a király: nagyon gyorsan és simán dolgozva kezeli a sok-sok tonnákat. Dolgozni vele remek passzió, ahogy a Bio-Fungi üzemében egy próbál megállapítottam. Karlovitz Kristóf írása.

Az képzeltem, hogy gombatermelő üzembe megyek, és kíváncsi voltam, mire kellhet ott egy ekkora teljesítményű rakodógép. Ám, mint Jordán József beszerzési vezetőtől megtudtam a Bio-Fungi Kft. áporkai telepe nem a konyhába kerülő gombát, hanem azt a gombakomposztot állítja elő, amelyen mások (illetve saját ócsai egységük is) fehér és barna csiperkét, laskát és tőkegombát termesztenek.

A gombakomposzt szalmából, ló- és csirketrágyából és vízből készül, gombacsíra hozzáadásával. A szalma kockabálákként érkezik, majd trágyalében jól megszívja magát, elérve a nedvesség kellő fokát. Ezután összekeverik az alapanyagokat, és beindul egy biológiai folyamat, a fermentáció, amelynek hatására élő biomasszává alakul az egész. Ahhoz, hogy elejétől a végéig kiszámíthatóan, az elvárás szerint menjen végbe minden, nagyon pontosan be kell tartani a technológia lépéseit, amelyben megfelelő hosszúságú pihentetési időszakok is vannak. A reakciók hatására az anyag felmelegszik, akár 80 fokra, nedvességtartalma gőzölögve párolog, ezzel nem lehet elakadni, várni. A végtermék aztán kamionokban, ömlesztve vagy zsákolva kerül a kisebb részt magyarországi, zömmel közép-kelet-európai megrendelőkhöz.

 

 

Mivel idővel kimerül a gombakomposzt, és újat kell bevonni a gombatermesztésbe, évente sok-sok ezer tonnányi készül. És ezt az irdatlan mennyiséget sokszor kell átrámolni, forgatni, mozgatni. Erre kellenek a nagy teljesítményű rakodógépek! Márkahűen mindig egy adott gyártmányt vásárolt a Bio-Fungi, de tavaly év vége felé úgy döntött, hogy magasabb osztályba lép, nagyobb méretű és szakítóerejű típus után néz. Többfelől kért be ajánlatot precízen összeállított igénylistájára, többek között az AXIÁL-tól, amellyel régi a kapcsolata, hiszen vett már Bajáról CLAAS SCORPIO és Manitou teleszkópos rakodót, valamint bálázót, és láttam az udvarban a MANAX-tól bérelt Fendt traktort is. Végül a 32 tonnás, 372 lóerős, 6430 milliméter magasra emelő, 24.640 kilogramm felszakító erejú és 24 tonnányi billenőterhelésű Hyundai HL980 lett a befutó – nemcsak kiváló fizikai paraméterei miatt, hanem mert messzemenően elégedett volt a cég az AXIÁL nívójával, gépeinek és szervizének minőségével, illetve az utóbbi reakcióidejével is. Extra, sóbányai kivitelt rendeltek, különlegesen védett elektronikával, mert a felszabaduló ammónia miatt nagyon korrozív a környezet, van olyan gépük, amely még csak néhány éves, de tiszta rozsda. A Hyundai, pontosan határidőre, januárban érkezett, tehát volt már fél éve bizonyítani.

 

 

Ezt a bizonyítást személyesen is megszemléltem. Nem üres szólam, hogy lenyűgözve néztem, ahogy az óriásgép beront a nála alig szélesebb tárolóba, felszakítja a jócskán összetömörödött masszát, olyan tempóban tolat ki, mintha autós ügyességi versenyen lenne, majd egy sima irányváltással rohamtempóban indul meg a szállítószalag felé, amelyre pillanatokon belül ráborítja a látványosan gőzölgő masszát. Már fordul is vissza miközben begyakorolt koreográfia szerint kerülik el egymást a másik két géppel. A többiekénél szélesebb trágyavilláján egyszerre nyolc tonnányi anyagot visz, szemre egy egész dombot. Mindezt az erőlködés, a meghajszoltság legcsekélyebb jele nélkül. Halkan duruzsol a motor, pikk-pakk mennek a manőverek, a kezelők látható élvezettel mutatják be ügyességüket, egy kicsit figurázva is a fotózás kedvéért. Áll helyzetben egyelőre nem lehet tanulmányozni a gépeket, mert egy percre sem állhatnak le, viszont fél óra múlva befejeződik ez a művelet, szemügyre vehetem a 980-ast.

 

 

Fél év után olyan, mint az új, igaz, néha még hipóval is lemossák, korróziónak nyoma sincs. Tériszonyos ember meg se próbáljon felmászni a fülkébe, amelyet makulátlanul tiszta állapotban tart gazdája, Márk. Nemcsak a padlót, a két pedált (jobb: gáz, bal: fék) is takaros szőnyeg fedi. A kényelmes trónuson elhelyezkedve beállítom a kormányt, ránézek a jobboldali oszlopon a valamennyi adatot mutató ÖKO-képernyőre, és mivel munka közben úgysem azt bámulja az ember, kézbe veszem a joysticket. Billenőkapcsolójával választok előre, üres és hátra között, van rajta gombja többek között a differenciálzárnak is, amely most automatikus módban működik. A kar hátrahúzása emeli a kanalat, előretolása süllyeszti, jobbra-balra mozgatása le-, illetve felbillenti. A kormány alatti „indexkaron” négy fokozatban állíthatom be, hogy meddig kapcsolhat fel az automatikus váltómű. Nagyjából ennyi, tolatáskor nem kell nyakat tekergetni, vagy a tükörre bízni magamat, elég az éles, színes kameraképet figyelni.

 

 

Előre sejthető volt, hogy első próbálkozásra nem fogok olyan ügyesen, simán és gyorsan mozogni a géppel, mint Márk.Viszont meglepett, amikor megtámadtam a száraz lótrágya óriási dombját, hogy mekkora adagot szakított ki belőle a villa, illetve, hogy milyen könnyedén mozgatta meg az egészet a Hyundai, amikor iparkodtam összébb rendezni. Élménnyel gazdagodva másztam le ismét a földre, és teljes mértékben értem a Bio-Fungi illetékeseinek döntését, akik az eddigi tapasztalatok alapján már meg is rendelték a második ilyen gépüket, amely a 44. héten érkezik majd meg a gombakomposzt-gyártás magyarországi fellegvárába. Ráadásul ez nem egyedi sikere a 980-nak, mert mint Jordán József elmondta, figyelik egymást a szakma cégei, és ami bevált az egyiknél, arra jobban odafigyelnek a többiek is. A Bio-Fungi pedig ilyen szempontból is elismert referenciának számít.

 

Fotó: Gräff Gergely

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Forrás: AXIÁL Híradó 2017. 04. szám 42-44. oldal

 

Tekintse meg a HL980-as testvérét, a HL960-ast a 2017. szeptember 14-16-án megrendezésre kerülő ÉBSZ Építőgép Kiállításon a tököli reptéren! Szeretettel várjuk az AXIÁL standon! További információért kattintson IDE!