Földforgató elemek

Földforgató elemek

2018. január 25. csütörtök.
  (Gépek)

A fölforgató zavart kelt, a földforgató talajt művel. Ez utóbbi „mega-gépkapcsolatával” volt dolgom: a Fendt impozáns 1042-ese húzta az ekefejedelem Grégoire-Besson SPSL B9 típus 8 vasú ekéjét. Ilyenkor királynak érezheti magát a gépkezelő.

A méret nem minden, de azért sokat számít, különösen a nagytáblás, nagyüzemi mezőgazdaságban. Mostani földdarabunk is hatvan hektárnyi, Szombathelyhez közel, Táplánszentkereszt határában, és jó kötött agyagos talajú, úgyhogy komoly munkának ígérkezik a felszántása. Éppen ilyen munkára való a francia Grégoire-Besson legnagyobb SPSL sorozatának 9-es modellje, amely a családjának még mindig csak egy viszonylag kis tagja, hiszen az ekefejek száma 7-től 14-ig terjed, és a mienk „csak” nyolcfejes volt. Miután váltvaforgató modellről van szó, a vasak számát meg kell szorozni kettővel, így ténylegesen 16 sorakozik fel, amelyek mindegyikéhez tartozik egy-egy beforgató lemez és előhántó is, tehát összesen 48 darab, megfelelően ívelt acéllemez gondoskodik kitűnő minőségű szántásról. A fogásszélesség csavarozással változtatható, jelenleg 3,7 méter. A vörösre festett „ízelt Z-váz” kifejezetten robusztus felépítésű, látszik rajta, hogy milyen igénybevételre készült. Van benne anyag, súlya körülbelül hat tonna. Kidolgozása, a részletek megoldása igényességre utal. Vontatásának teljesítményigénye 360-tól 600 lóerőig terjed, kifejezetten hevederes traktorokhoz ajánlják, de mint látni fogjuk, remekül boldogul vele egy gumikerekű is.

 

 

Erőgépünk a Fendt 1000-es Vario szériájából való, amelynek kvalitásait érzékelteti, hogy a hannoveri Agritechnica kiállításon Év Traktora díjat nyert, és a 2016-os Agrárgépshow Termékverseny Pályázaton a Nemzetközi Termékfejlesztési Nagydíjat kapta. Ez egy teljesen új univerzális traktor, olyan teljesítménykategóriában (380-500 LE), ahol korábban nem létezett efféle. Sokoldalúságának köszönhetően sokkal jobb lehet a megtérülése, mint hasonló teljesítményű derékcsuklós vagy hevederes gépeké.

A széria négy modellje (1038 Vario, 1042 Vario, 1046 Vario, 1050 Vario) közül a 420 lóerős második mutatja meg most, hogy mit tud. Annak érdekében, hogy esőzés után némileg síkos talajon ki tudja fejteni vonóerejét, az első függesztőn 3300 kilogrammos súlyt visel, és a hátsó kerekekre is került egy-egy 1250 kilós öntöttvas-gyűrű. Összesen több mint húsz tonnával nehezedik a talajra a monstrum, a hátsó gumik közel egy méter szélesek, és átmérőjük elérheti a 2,35 métert, nyomásukat VarioGrip rendszer szabályozza. Ezáltal 15 százaléknyit nő az átadható vonóerő és a területteljesítmény.

 

 

Akárhányszor vezettem is Fendtet, nagy várakozással kapaszkodtam fel a teljesen átdolgozott, szélesebb ajtajú, nagyobb üvegfelületű, több tárolóval ellátott fülkébe, Jean, a bemutatópilóta társaságában. A kezelés egyszerű feladat, mert kiváló a traktor fordulékonysága, és nem kell félni, hogy táblavégi forduláskor beletolat az ember a hátsó gumival egy ekevasba, mert ugyan 110 fokos szögig bicskázhat be az eke váza, ilyenkor is marad biztonsági távolság. Csak az eke leeresztésével-felemelésével, illetve átbillentésével kell törődni, a sebességet automatikusan szabályozza az elektronika és a Vario hajtómű. Kormányozni is csak fordulásokkor kell, különben magától tartja gépünk a nyílegyenes irányt.

A Grégoire-Besson SPSL-ről tudni kell, hogy kétféle üzemmódban szánthat: barázdában vagy tarlón járó traktorral. Mivel a széles gumiabroncs nem passzolna bele semmiféle barázdába, a kukoricatarlón haladunk, teljesen vízszintes helyzetben, komfortosan. A kellemesen fűtött fülkéből minden irányban remek a kilátás, és olyan simán megy a traktor, mintha légpárnán lebegne. A vezetés annyira kevés feladatot ad, hogy teljes figyelmét a szántásnak szentelheti az ember.

 

 

Van is mit nézni! Jó az eke fordítóképessége, rendesen beforgatja a kukorica szármaradványait, egyenletesek, szépek a barázdák. Lehetne szerelni az SPSL-re elmunkáló hengert is, de erre most nem volt igény. Egyelőre nem biztos, mi a gazdaság szándéka a táblával, lehet, hogy még idén vetnek majd bele, mostani szántásunk pedig főképp a gépkombináció bemutatását szolgálja, vásárlási döntés előkészítése céljából. A gazda mindenképp elégedett lehet a szántás minőségével.

Nem kevésbé a teljesítménnyel. Miközben érezni a motor morgásából, hogy rendesen bedobja az erejét, 1300-as fordulatszámmal, 9 km/órás sebességgel szántunk, 30 centis mélységben. Ahogy számolgatom, ebből – a fordulókat nem számítva – körülbelül 3,3 hektár jön ki óránként, helyes lehet Jean becslése, hogy szűk másfél nap kellene a hatvan hektárnyi földdarab felszántásához.

A Tier 4f besorolású motor fogyasztását majd csak a végén lehet pontosan megállapítani, egyelőre annyit tudunk, hogy húsz és harminc liter között lesz hektáronként.

Még egy kis számítgatás: ezen az egyetlen táblán irdatlan mennyiségű, kétszázezer köbméternyi földet forgat be a munka végére a Fendt 1042-essel vontatott Grégoire-Besson SPSL 9-es eke. Kétszázezer köbméter… EZ ÁM A FÖLDFORGATÓ!

 

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Fotó: Németh József

Forrás: AXIÁL Híradó különszám 2018. január 12-13. oldal