Emeld magasabbra!

Emeld magasabbra!

2017. június 09. péntek.
  (Gépek)

A szentgáli Juhász és Társa Kft. évek óta Hyundai targoncákkal dolgozik, a gépről szerzett tapasztalatairól beszélgetett Viniczai Sándor szakújságíróval.

Szentgált, Veszprém megye több évszázados települését, a Bakony vonulatai övezik. Bár a hosszú évszázadok alatt megfogyatkozott a falut egykor teljesen körülvevő és a külvilágtól szinte elzáró erdő, a környéken így sincs hiány fából. Ennek köszönheti munkáját a fűrészáruiról, raklapjairól itthon és a határon túl jól ismert Juhász és Társa Kft.

 

 

„Régóta állunk nagyon jó kapcsolatban az AXIÁL-lal” – szögezte le beszélgetésünk elején a tulajdonos, Juhász László. Mint kiemelte, a bajai központú cégtől vásárolt gépek egytől egyig megállják a helyüket. Tapasztalatuk szerint az AXIÁL nemcsak ígérget, hanem megfelelő minőségű és áru gépeket kínál a felhasználóknak. Megbízható, pontos és segítőkész partnert ismert meg bennük. Kétszer megjárva a Párizs melletti Manitou gyárat, fontosnak tartotta megjegyezni, hogy ott is apáról fiúra száll a mesterség, generációk viszik tovább a megszerzett tapasztalatot. Juhászéknak ugyanúgy fontos a személyesség, ahogyan kiemelte, az automaták soha nem hegesztenek olyan pontosan, mint egy gyakorlott szakember. A térségben – leszámítva a Herendi Porcelángyárat – a legnagyobb foglalkoztatónak számítanak.

Juhász László tölgy-bútorléc, és impregnált akác-bútorléc gyártásával kezdte a szakmát, de mára bővült a paletta: raklapok mellett kaptafákat, papucs-alapanyagokat is előállítanak. „A papucs farészek, ötdimenziós talpak, szinte száz százalékban Amerikába kerülnek” – mutatott rá az ügyvezető, hogy nem a raklapgyártás a szakma csúcsa.

 

 

A hazai megrendelőket sorolva a szakember elmondta, hogy negyedszázadon keresztül Szentgálról került ki a Dunai Vasmű összes csomagolóeszköze. A „Juhász-művekről” általában elmondható, hogy több évtizedes együttműködéseket ápolnak partnereikkel. Axiálos kapcsolatuk is mintegy húszéves.

Egyik legnagyobb megrendelőjükkel, a nemesvámosi MTD Hungária Kft.-vel, évente hatszázmilliós szerződést kötnek. Egy győri papírgyár Szentgálról viszi a csomagolóanyagokat, s ezekben szállít többek között Amerikába. Hogy bekerülhessenek a piacra, s elégedettek legyenek a megrendelőik, rendkívül fontos követelmény a minőség. A dunaújvárosi kikötőnek ékeket, merevítő blokkokat szállítanak. Ezen a területen szintén a legkisebb hiba is milliós károkat okozhat. Sok céget kiszolgálnak, ehhez pedig együtt kell élni a piaccal. Szoros szakmai kapcsolatot ápolnak a Soproni Egyetemmel. Megesett, hogy egy tételt visszaküldtek Amerikából mondván, kártevővel szennyezett. Sopronban azonban megállapították, hogy már a tengerentúl fertőződött meg.

Négy állami erdőgazdaságot is a beszállítóik között tudhatnak, minőségi alapanyaggal tehát nincsen gondjuk. Évente 25-30 ezer köbméter fát dolgoznak fel, s emellett még ötezer köbméter körüli mennyiséget vásárolnak fűrészáruként.

„Eddigi tapasztalataink szerint az AXIÁL-tól beszerzett Hyundai targoncákhoz akár öt évig sem kell hozzányúlni”- hangsúlyozta a szakember. Ezeket rendszeresen cserélik, ugyanakkor a nagyobbak – mint például a Manitouk – sokkal többet is kibírnak, az olajcserén kívül szinte nem is igényelnek gondoskodást. A jól teljesítő gépeket örömmel megtartják. Egyik Manitou rakodójuk tíz éve szolgál. A targoncákat hamarabb váltják le, amikor az első komolyabb problémák megjelennek.

 

 

A Hyundai 33D-9 dízeltargoncák, robusztusak, masszívak, és a legmostohább munkakörülmények között is megállják a helyüket. A napi nyolc órából legalább hetet folyamatos mozgásban töltenek, szinte csak éjszaka pihennek. Komoly „nyúzópróbának” vannak kitéve. A cég természetesen mindent megtesz a kímélésükért, a gyár egész területét télen-nyáron tiszta aszfalt burkolja. „Beáll a teherautó, s a két Hyundai targonca két oldalról „támadva” tíz perc alatt megrakja” – fűzte hozzá ifj. Juhász László. Senkinek sem kell feleslegesen várni, napi nyolc-tíz kamion hagyja el zökkenőmentesen az üzem kapuját. Emellett a fűrészport, az aprófát, a hosszú hulladékot is mozgatni kell.

Az első Hyundai két éve érkezett, s olyan pozitív élményeket szereztek vele, hogy még egyet vásároltak, a legújabb pedig nemrég állt munkába. Eddigi tapasztalataik szerint rendkívül kedvező a fogyasztás, csekély az üzemeltetési költség. Szentgálon nem csak az alapanyag minőségére figyelnek oda, a gépek is a legmodernebb technikát képviselik. Mint ifj. Juhász László kiemelte, gazdag alapfelszereltségüknek köszönhetően nagyon jó a targoncák ár-érték aránya, kitűnően végzik munkájukat, teljesítményük nagyban megkönnyíti a dolgozók mindennapjait. Fordulékonyak, gyorsak, sokoldalúan használhatók, alapjáraton dolgoznak, nem kell „pörgetni” a motort. Az emelőoszlop gyors felemelésével, leengedésével, előre- vagy hátrabillentésével, rakodáskor a lehető legkedvezőbbek a munkakörülmények. A Kubota-motorok megfelelnek a STAGE III B légszennyezési normáknak, az ilyen hajtóművű típusok kapták a 9-es jelölést.

 

 

Látszik, hogy a Hyundai fejlesztéseinek egyik fő szempontja a kezelő könnyebb munkavégzése és a gépek termelékenysége volt. A dolgozók kényelmét szolgálja a hangszigetelt, fűtött fülke, a kezelőszervek rendkívül könnyű és gyors áttekinthetősége. Az új színes LCD-kijelzőn a targonca mindegyik paramétere beállítható a kezelő igénye szerint. A szakember emellett az új Hyundai fűtését emelte ki pozitívumként. Az AXIÁL-ról kérdezve pedig azt hangsúlyozta, hogy megbízhatók, nagyon jól felszerelt a csornai targoncaszervizük és a raktáruk, és a szervizesük is könnyen elérhető.

 

 

Forrás és kép: AXIÁL Híradó 2017. 02. szám 38-39. oldal