Egy német nem viccel! (Totalcar cikk!)

Egy német nem viccel! (Totalcar cikk!)

2017. július 18. kedd.
  (Gépek)

Bármily furcsa, a mezőgazdaság világában sem ismeretlen a nemzetközi sajtóbemutató, sőt. Jól kitett magáért a CLAAS, Európa egyik vezető mezőgazdaságigép-gyártója, a mindmáig családi vállalkozásként működő, 3,6 milliárd euró éves forgalmú német vállalat.

25 országból 117 szakújságírót trombitált össze harsewinkeli székhelyére (Vesztfália), hogy bemutassa újdonságait. A sok gép közül az AXION nagytraktor-sorozatot nézzük meg alaposabban, egyrészt mert autós vénájú embert jobban érdekel egy ilyen szupermodern erőgép bármilyen fűkaszánál vagy bálázónál, másrészt ezen lehet jól felmérni, milyen műszaki magasságokba emelkedett napjainkra az agrártechnika.

 

 

Három és fél méter magas, jó 13 tonnás, minden luxussal felszerelt monstrum, csúcsváltozatában 445 lóerős, de olyan finom lelkű, hogy cirógatásnak engedelmeskedik. Az áráért egzotikus luxuskocsit adnának – kellett egy kis vagányság, hogy a kiszámíthatatlanul ingadozó európai piacon 2011-ben bemutassák. Azóta biztos helyet vívott ki magának. Nem ez a CLAAS legnagyobbja, viszont komoly darabszámot adnak el belőle, sokkal fontosabb szerepet játszik a márkánál és a mezőgazdaságban is, mint a még óriásibb, négykerék-kormányzású presztízstraktor, a XERION.

 

 

Mostanra jött el a generációváltás ideje. Még jó, hogy szóltak, mert elsőre észre sem venni, hogy ez már az új. Míg ugyanis az autóipar hajlamos némi felszínes sminkelés után, de lényegében változatlan műszaki tartalommal világszenzációként rivaldafénybe állítani egy kocsit, a CLAAS szinte teljesen érintetlenül hagyta designt (amúgy is elég hatásos), inkább a belső értékekre összpontosított. Hogy változott-e annyit, hogy tényleg új nemzedékről beszélhessünk, mindenki ítélje meg maga.

Valamennyi új AXION 900 modellben a korábban használt motor továbbfejlesztett változata dolgozik: hathengeres, 8,7 literes FPT (Fiat Powertrain Technologies) Cursor-9 – neve onnan ismerős, hogy rokona az Iveco kamionokénak. Mind megfelel a Stage IV (Tier 4) kipufogó-szabványnak. Alapfelszerelésük a változó geometriájú turbó, amelynek jóvoltából már rögtön a 650/percre levitt alapjárat fölött rendelkezésre áll a nyomatékmaximum 70 százaléka. A csúcsteljesítmény változattól függően 325-445 lóerő, de még fontosabb a korábbinál 200-zal alacsonyabb fordulatszámon kifejtett, ám 18 százaléknyit nőtt nyomaték. Ennek nemcsak például szántáskor vagy pótkocsi-vontatáskor van jelentősége, hanem akkor is, amikor nagy a vontatott eszköz működtetésének teljesítményszükséglete. Azok kedvéért, akiknek nem sokat mondanak a számadatok: egy ilyen traktor simán faképnél hagy kinn a földeken egy szalonterepjárót – úgy, hogy közben egy sokfejes ekét húz maga mögött. Mindeközben jó két literrel csökkent a fogyasztása, amit itt nem száz kilométerenként, hanem óránként kell érteni.

 

 

Autós embernek meglepő lehet, hogy fokozatmentes ZF-Terramatic erőátvitellel 0,05 és 50 km/óra közötti sebességgel képes tartósan haladni az AXION. Igen, a kisebb érték 50 méter egy óra alatt, percenként nem egészen egy. Azaz majdnem áll a traktor, de közben iszonyú erővel húz. A motort és az erőátvitelt együttesen vezérli a CLAAS CMATIC nevű szoftver, mégpedig egy automatikus funkcióval kiegészítve: a gépkezelő meghatározhatja, hogy mekkora fordulatszám-esésnél kapcsoljon vissza a sebességváltó. Jogos a kérdéss, hogy most akkor fokozatmentes, vagy sem a váltómű? Igen az, de oly módon, hogy van egy fogaskerék-áttételes része, amelyben fokozatokat kell váltani (persze automatikusan), és egy hidrosztatikus, folyamatosan változó áttételű. A nyomaték e kettőn oszlik meg, majd egyesül, így elsimulnak a fokozati lépcsők.

A vontatott eszközök (eke, tárcsa, kultivátor stb.) jó része olajnyomással hajt végre műveleteket, ezért nagyon fontos a traktor hidraulikus rendszere. Az AXION 900 terhelésérzékelős, nagy teljesítményű berendezéséhez maximum nyolc vezérlőkészülék tartozhat, és természetesen mindet a kartámaszról irányíthatja a gépkezelő, méghozzá úgy, hogy tetszőleges funkciót rendelhet hozzá az egyes gombokhoz. Ilyen egyetlen autóban sincs, pedig milyen jó lenne.

Vontatni gyakorlatilag bármit képes az új AXION 900 az univerzális vonópadjával. Összesen hatféle vonórudat fogadhat, és állítani lehet a kapcsolási pont távolságát a hátsó tengelytől, így be lehet lőni, hogy pontosan kövesse az eszköz a traktor nyomvonalát, illetve minél kisebb legyen a fordulókör. Opcióként különböző ledes világítóberendezéseket lehet rendelni, akár húsz fényszóróval – ez azért számít sokat, mert a szeszélyes, sőt egyre szélsőségesebb éghajlat megköveteli a kedvező időjárású időszakok maximális kihasználását, akár éjszakába nyúlóan is. Mindezeken felül több apró, de hasznos újdonsággal látták el a friss generációt, ilyen a felhajtható lépcső mögül kihúzható szerszámos fiók, vagy a tank külső oldalán elhelyezett két akkupólus, amelyekről áramforrásként szolgálhat a traktor, például ha tankolni kell kinn a mezőn. A nagylátószögű külső tükör két üvege külön-külön állítható be, és a bejáratnál sűrített levegő csatlakozót helyeztek el, hogy egyszerűen ki lehessen fúvatni a port a fülkéből és a motorházból – ahol ugyanezért legyezőszerűen szétnyithatók a különféle hűtők.

 

 

A fülkében továbbra is vannak kapcsolók és gombok, de a legtöbb funkció kezelésére és adat közlésére érintőképernyő szolgál. Ma már nehéz megmondani, hogy a traktor van tele számítógépekkel, vagy a traktor nem egyéb, mint számítógép külső meghajtója, akárcsak otthon egy nyomtató. Eddig a CEBIS (CLAAS elektronikus fedélzeti informatikai rendszer) volt az egyedüli ember-gép interfész az AXION modellekben, de kiderült, hogy nem minden vásárló igényel olyan komplex rendszert, amelynek csak kis részben használja ki a lehetőségeit, hanem egyszerűbbet szeretne. Mostantól már kapható a CIS+ nevezetű is, amelyet könnyebb kitanulni és kezelni, de azért tud minden fontosat.

A gyakorlatban úgy fest a dolog, hogy a vezető bal kézzel forgatja a kormánykereket (már amennyiben nem GPS-vezérléssel megy éppen a traktor), jobbját pedig a joystickkel és gombokkal ellátott multifunkciós kartámaszon nyugtatja, és ujjmozdulatokkal ad utasításokat, miközben minden fontos adatot lát a hétcolos, színes érintőképernyőn.

 

 

A CEBIS-hez 12 colos monitor jár, tenyérbe simuló CMOTION mindenes vezérlőfogantyúval, amelyen hüvelyk-, mutató-, illetve középső ujjra esnek a fő funkciók. Mintha csak kezet fogna az ember a traktorjával, amely enyhe érintéseknek engedelmeskedik. Gyakran használt funkciók gyors beállítására a Direct Access ad lehetőséget: csak rá kell bökni a képernyőn a traktor-sziluettre. Távkapcsolatra az alapfelszerelésbe tartozó CLAAS TELEMATICS ad lehetőséget. Aki egyszer felmászott egy AXION 900 fülkéjébe, és vezette is valamennyit, már nem esik hasra a prémiumautók kényelmi berendezéseitől. Igaz, ennek fejében komoly előképzettség kell, mert egy ilyen high-tech traktoron dolgozni már sokkal inkább tudomány, mint fizikai munka.

Aki pedig mozgásban is szeretné látni az AXION, nézze meg ezt a rövid image-filmet, autentikus német nyelven. Létezik a CLAAS Youtube-csatornáján francia, angol, sőt, még lengyel verzió is, de németül a legcsodálatosabb. Wagner népe nagy tehetséggel képes ugyanazt a lehengerlő pátoszt alkalmazni a Warsteiner sörtől az AMG Mercedesig, de a recept működik CLAAS AXION-nal is:

 

 

Szöveg: Karlovitz Kristóf, szakújságíró

Kép: Karlovitz Kristóf, CLAAS

Forrás: Totalcar.hu