CLAAS AXION 900 - Amikor kell az erő

CLAAS AXION 900 - Amikor kell az erő

2017. július 02. vasárnap.
  (Gépek)

Ha szóba kerül egy-egy tárgyaláson az AXION 900, minden ügyfelünk elsőként a kimagasló vonóerőt emeli ki. „Nagyon jól húz a traktor, bika erős, nem ijed meg a domboldaltól!” jelentik ki a tulajdonosok magabiztosan, széles mosoly mellett.

Nem is csoda, hogy ez a véleményük, hiszen a kimondottan közép- és kelet-európai viszonyokhoz fejlesztett, hosszú tengelytávú és rövid építésű traktornak kiváló a súlyelosztása, a lehető leghatékonyabban tudja átvinni erejét.

Teljesítményét – a már sok más típusú gépben bizonyított, kamionokban és kombájnokban is előszeretettel alkalmazott – Fiat Power Train, röviden FPT 8,7 literes, közös nyomócsöves motor szolgáltatja, kellemes duruzsolás mellett. Legfőbb tulajdonsága a nyomatékrugalmasság, azaz a lehető legszélesebb fordulatszám-tartományon állandó nyomaték. Nem elhanyagolható erénye a csekély fogyasztás, amelyről több hazai összehasonlítás mellett szakújságírói tesztek és cikkek tanúskodnak. 

Váltóműve ZF Eccom 3.0 típusú, „fokozatmentes” – e kifejezés valójában nem igaz, de mivel átment a köztudatba, használjuk mi is. Azért téves, mert van négy hagyományos sebességi fokozata, áttétele. Ez adja az AXION kiemelkedő vontatási teljesítményét. A fő munkatartományban, ahol leginkább szükség van a vonóerőre, 6 és 16 km/óra között, szinte csak a fogaskerekek dolgoznak, és nagy, akár százszázalékos is lehet a mechanikus hajtáshányad. A nyomaték a motor főtengelyéről a váltó fogaskerekein keresztül jut az első és hátsó hídra. Az effajta működés kellemes mellékhatása, hogy kíméli a hajtómű hidrosztatikus részét. 

 

Igazán stabil: az önhordó alváz és motor speciális szerkezeti beépítése, valamint az első híd függesztése veszik fel a keletkező erőket, s ez feleslegessé teszi a külön alvázat

 

Szállításkor, könnyebb vagy nem túl nagy vonóerő-igényű munka közben pedig a hidrosztatika dolgozik, ilyenkor rugalmasságra, gyors reakcióra van szükség, a dinamikus haladás érdekében. 

Nehéz talajmunkában tehát a mechanikus-, könnyebb feladatok esetén pedig a hidrosztatikus-hajtás dominál. 

Az erőleadás másik, el nem hanyagolható feltétele a megfelelő méretű abroncs. 

A hátsó gumiabroncsok átmérője 2,15 méter, míg az elsőké 1,6 métert is elérhet. A nagy méret, kis nyomással, növeli a felfekvő felületet, jobban megkapaszkodik a kerék. Ennek további javítása és a fajlagos talajnyomás csökkentése érdekében a traktor ikerkerekezhető is.

 

Nagy lábon a földeken. A hátsó abroncsok akár 900 mm szélességig és 2,15 méter átmérővel garantálják a vonóteljesítmény hatékony átvitelét

 

Mindegy, hogy szántóföldön vagy közúton – az AXION 900 mindenütt jól teljesít.

 

Kiegyensúlyozott: első és hátsó pótsúlyozási lehetőségeivel az AXION 900 bármikor, bármilyen felhasználásra alkalmassá tehető

 

Persze, az sem mindegy, hogyan érzi magát a gépkezelő. Az AXION 900 fülkéjének kialakítása és számtalan kényelmi funkciója nemcsak egyszerűsíti a munkát, tehermentesítve a gépkezelőt, de kifejezetten kellemessé is teszi a benne töltött időt. A fülke modern, világos, és a cikk írójának szubjektív véleménye szerint kifejezetten csendes – még akkor is, amikor teljes erővel dolgozik a motor. 

A CLAAS tervezőmérnökei kiemelt figyelmet fordítanak a vezetőfülke kényelmi fejlesztéseire, méghozzá a gépkezelők bevonásával. Két tengely mentén állítható, a kormányoszloppal együtt mozgó műszerfalán mindig szem előtt vannak a legfontosabb információk. Nemcsak kezelőszerveket telepítettek a vezetőülésre, hanem információs és irányító monitort is, amely teljes körű szöveges információt nyújt, és irányítja a traktor valamennyi funkcióját. 

A multifunkciós menetkarral pedig egyszerűen kézben tarthatók a gyakran használt funkciók: az irányváltás, a tempomat, az automatikus kormányzás, a táblavégi fordulót aktiváló kapcsolók. Innen működtethető a hátsó- és frontfüggesztés, állítható a motor működési tartománya. Több, szabadon programozható funkciókapcsoló könnyíti meg a gépkezelőnek, hogy maximális teljesítményt hozzon ki a traktorból.

A CMOTION multifunkciós irányítókar belesimul az ember kezébe, és hüvelyk-, illetve mutatóujjal, erőltetés nélkül, könnyen használható. A vezérlőelemeket tartalmazó kartámla ergonomikus kialakításában sem lehet kivetnivalót találni. 

 

Multifunkciós kartámasz a CEBIS-szel: Ahhoz, hogy mindent kézben és szem előtt tarthassunk, segít a kartámaszba épített CMOTION és CEBIS terminál

 

A CEBIS, mint mindig, sok dicséretet zsebelhet be: jelenleg is ez az egyik legjobb intuitív vezérlőrendszer a piacon, könnyen érthető szimbólumokkal és lényegre törő, egyértelmű magyar nyelvű szöveggel. Ha gyorsan kell valamely funkciót beállítani és használni, egy gombnyomással beléphetünk az utoljára használt funkció menüjébe, s így máris könnyebb megtalálni a kívánt funkciót. 

Ha felkeltettük érdeklődését, További információért forduljon a CLAAS Géposztály üzletkötő kollégáihoz!

 

Szöveg: Steinhauser Gábor

Képek: CLAAS