Az AGRIFAC 2018-tól Stage V-ös motorral szállít

Az AGRIFAC 2018-tól Stage V-ös motorral szállít

2017. május 22. hétfő.
  (Gépek)

A holland AGRIFAC idén tavasszal szállította le 250. gépét, amelyet még a Stage IV károsanyag kibocsátási normáknak megfelelő motorral szerelt, de a cég szeretne lenni az első olyan gyártó, amely már az új előírásokhoz is alkalmazkodik.

A mezőgazdaságban az 1930-as évektől kezdték el a dízelmotorokat alkalmazni, napjainkban pedig szinte kizárólag ezeket használják. A dízelmotor működése során keletkező kipufogógáz alkotói közül csak a nitrogén, az oxigén és a vízgőz környezetbarát, az összes többi szennyezőanyag, még a széndioxid is. Általában a következő kipufogógáz-összetevők korlátozására vonatkoznak a hatósági előírások: szénmonoxid, szénhidrogének, nem metán tartalmú szénhidrogének, nitrogénoxidok, és az ún. PM, amely a kipufogógázban lévő valamennyi szilárd részecske (por, korom, fém kopadék stb.) összefoglaló neve.

 

 

A 20. század végén jelentek meg az új, nem közúti használatú járművek dízelmotorjaira vonatkozó európai emissziós előírások. 1999-ben a Stage I-es, 2001 és 2004 között a Stage II-es, majd a Stage III-as, végül 2014-ben léptették életbe a Stage IV-est. A tájékozottabbak hallhatták már a Tier 1, 2, 3, és 4 fokozatokról is. Míg a Stage jelzés az európai, addig a Tier jelzés amerikai szabvány, viszont eddig a különböző szakhatóságok arra törekedtek, hogy harmonizálják a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályzásokat.

 

 

2014-ben már benyújtották az európai Stage V tervezetét, a véglegesítésére pedig 2016 szeptemberében került sor. A technikai részletek még nem ismertek teljesen, annyi viszont bizonyos, hogy a részecske-kibocsátási határértéket a pillanatnyi 25 mg/kWh helyett 15 mg/kWh-ban szabja meg. 2019-től az 56 kW (76 LE) alatti és 130 kW (176 LE) fölötti teljesítményű motorokra vonatkozik majd az előírás, míg 2020-tól az 56–130 kW közötti teljesítménytartományba eső erőforrásokra. Megnő a dízel részecskeszűrők (DPF) szerepe, a 37 kW (50 LE) teljesítményhatár alatti motoroknál pedig első ízben kell majd közös nyomócsöves (Common Rail) befecskendezést és kipufogógáz-utókezelést alkalmazni a megfelelő végeredmény érdekében. Alighanem az eddigieknél is elterjedtebbé válik az SCR (szelektív katalitikus reakció) rendszer, vagyis az AdBlue adalék használata.

Az AGRIFAC tehát 2018-tól már azt tervezi, hogy a Stage V szabványnak megfelelő motorokkal szállítja önjáró permetezőgépeit, amely röviden, tömören annyit jelent, hogy kevesebb üzemanyag, kevesebb emisszió és nagyobb teljesítmény várható gépeiktől hamarosan. Az AGRIFAC gépek tulajdonságairól IDE kattintva tájékozódhat!

 

Kép: REDAKTION AGRARTECHNIK

Forrás: Eilbote, Agrárszektor, Agrárágazat, Nieuwe Oogst