500 bála műszakonként - Ez a gép nem viccel!

500 bála műszakonként - Ez a gép nem viccel!

2017. május 17. szerda.
  (Gépek)

Ma már a lucerna- és gyepszéna-betakarításnál egyeduralkodó a bálázógépek alkalmazása, azon belül is meghatározó arányban hengeres bálázókat alkalmaznak a gazdaságok. Nincsenek könnyű helyzetben a gazdálkodók, mert nagy a kínálat.

A CLAAS VARIANT változó kamrás, hevederes hengeres bálázószéria legelső generációja 1994-ben mutatkozott be. Ezzel a sorozattal nyitott a CLAAS változó kamrás bálázók kínálata felé, hiszen korábban csak a fix kamrás ROLLANT típusokkal volt jelen a nemzetközi piacon. A bemutatkozás óta már a hazai gazdaságokban is számtalan VARIANT bizonyított, így kíváncsiak voltunk, hogyan vált be egy olyan felhasználónál, ahol évente több ezer bálát kell előállítani.

 

Szirovicza Dávid két fiával, Gergővel és Bálinttal, illetve az új VARIANT bálázóval – fotó: Agroinform.hu

 

 családi gazdaságában idén már a második VARIANT bálázó kezdi meg a szezont, amely a hatéves, előző generációs "testvérét" váltja le a munkában. A harmincfős húsmarhaállomány és a 30 ezres kacsatelep ellátásához évente 5-6 ezer bálát készített az elődje, melynek 90 százaléka szalma volt.

Érdeklődésünkre elmondta, hogy a VARIANT előtt is változó kamrás hengeres bálázóval végezték a betakarítást, egy hazai gyártású H-5580 típust váltott a CLAAS bálázó akkor. A beszerzést egy MANAX-os bérgép VARIANT bálázó egyhónapos kipróbálása előzte meg, melynek pozitív tapasztalatait követően egy ilyen bálázó beszerzése mellett döntött a következő évben. A VARIANT bálázót szecskázó berendezés nélkül rendelték meg, mivel döntő többségben csak szalmabálázásra alkalmazták, legnagyobb részt rázóládás magleválasztású kombájnok után visszamaradt gabonaszalmát báláztak vele.

A bálázó munkaminőségéről érdeklődve elmondta, hogy a rotoros továbbító rendszernek köszönhetően egyenletes anyagáram érkezik a bálakamrába, így a bálatömörség állandó, és a bála alakja is kifogástalan. A háló teljes szélességben fedi a bála palástját. Amennyiben 5-6 ládás kombájnok után bálázza a szalmát, úgy menet közben a renden még enyhe oda-vissza kormányzásra sincs szükség, így is egyenletes a bálakamrában a terményáram.

 

Az új CLAAS VARIANT 460 RF – fotó: Agroinform.hu

"Közepes szalmamennyiségnél, jó talajfelszín esetén általában magas, 15-20 km/h munkasebességgel lehet dolgozni a géppel, de ha nagyon sűrű, hosszú szálú a szalmaállomány, akkor is 12-13 km/h sebességgel lehet vele betakarítani. Eltömődés maximum akkor fordult elő, amikor a szalmában nád is volt, vagy akkor, ha a kombájnmegállások során felgyűlt szalmaboglyák megáztak, és azok hirtelen nagy tömegben érkeztek meg a rendfelszedőbe. Általában az ilyen jellegű terhelésváltozásokat a munkasebesség átmeneti csökkentésével át lehet hidalni. A most érkezett újabb generációnál már hidraulikusan lenyitható a terménytovábbító csatorna alsó része, így már itt eltömődés esetén gombnyomásra áthidalható a probléma" – mondta a gazdálkodó.

A kötözéshez használt háló fajtájáról érdeklődve elmondta, hogy jó ideje már kizárólag CLAAS hálót használ, míg korábban mást alkalmazott. A CLAAS háló jó minősége állandó, nincs benne ingadozás, így mindig megbízható kötözést biztosít minden körülmény között.

A napi teljesítményével is nagyon elégedett Szirovicza Dávid, akinek eddigi tapasztalatai szerint amennyiben minden körülmény ideális, megfelelő hozamú a szalmarend és a terület nagysága, illetve a felülete is elfogadható, akkor egy 10-12 órás műszakban 500 bálát is el lehet készíteni szalmából.

 

Az eltömődés elhárítására hidraulikusan lenyitható terménycsatorna alsó része – fotó: Agroinform.hu

 

Ekkor az üzemeltető erőgép (CLAAS ARION 640) üzemanyag-fogyasztása 200-250 liter gázolaj, ami bálára elosztva kedvezőnek mondható.

A megbízhatóságra rátérve a most leváltott bálázó többéves üzemidejének esetleges meghibásodásairól is érdeklődtünk.

"Mindössze két, említésre is méltó meghibásodás történt. Az egyik az olajzó rendszer tömítő karmantyújának meghibásodása, a másik pedig a hátsó kamraajtó és a bálakamra csatlakozását biztosító csőtengely csapágyazásánál a csapágyház törése volt, utóbbit a gyártó az új generáción már egy erősített változatra cserélte."

 

Az újgenerációs modellen már a rendfelszedő hajtása is automatikus kenésű – fotó: Agroinform.hu

 

Ha már az újgenerációs, most érkezett modellnél tartunk, erről is kérdeztük, kíváncsiak voltunk, milyen fejlesztéseket tapasztal a korábbi szériához képest: "A legtöbb fejlesztés a bálázó karbantartását érintette, számos olyan kiegészítőt kapott, amely könnyebbé tette a rendszeres karbantartási munkákat."

A bálázó automata láncfeszítést is kapott, amely meghosszabbítja a görgős láncok élettartamát. Megnagyobbított olajtartályt építettek be integrált szűrővel, az olaj mennyisége pedig a kenési szükségletnek megfelelően beállítható. Az olajzó rendszer most már a rendfelszedő meghajtást is automatikusan keni, nem kell külön manuálisan végezni ezt. A felszereltséghez már kiközpontosított zsírzó panel is tartozik, amely eljuttatja a zsírt a kenési pontokhoz. A háló kötözés előtti megfelelő felvezetéséhez módosították a vezetőgörgőjét.

 

A felszereltséghez már kiközpontosított zsírzó panel is tartozik, amely eljuttatja a zsírt a kenési pontokhoz – fotó: Agroinform.hu

 

A bálázó hidraulika teljesítményét is megemelték, amelynek köszönhetően a bálakidobás is meggyorsult. Számtalan szerkezeti erősítést hajtottak végre a bálázón.

Összességében elmondható, hogy a generációváltással jó néhány olyan fejlesztés érintette a gépet, amely növeli az élettartamot, illetve a megbízhatóságot, és csökkenti a meghibásodás kockázatát.

 

Forrás és kép: Agroinform