Ha gondosan "tesszük téli álomra" kombájnunkat, meghálálja

Ha gondosan "tesszük téli álomra" kombájnunkat, meghálálja

2016. december 14. szerda.
  (Blog)

Az idei őszi betakarítási szezon, ha lehet mondani, még jobban megviselte a gazdaságok betakarítógépeit, kombájnjait, mint általában, pedig itthon alapjában véve sincs könnyű dolguk az őszi munkák során. Az Agroinform.hu cikke.

Cikkünkben a kombájnokkal kapcsolatos, téli tárolás előtti teendőket szedtük egy csokorba.

 

Még egy régi kombájn is többet érdemel annál, hogy így vészelje át a telet – fotó: Pataki László

 

Sok vita van a kombájnok szezonvégi mosásával kapcsolatban, főleg akkor, ha újabb, elektronikával "teletűzdelt" modellről van szó. Egy ilyen sáros ősz után elkerülhetetlen legalább a járószerkezeti és erőátviteli részek alapos, meleg vizes, nagynyomású mosása. Ezt viszont mindenképpen kombinálnunk kell a mosást követő zsírzással és az azt követő járatással.

 

A járószerkezeti részek szennyeződéseire a legjobb a meleg vizes, magasnyomású mosás – fotó: Szauer Máté

 

Viszont a cséplőszerkezeti elemeket és a motorteret inkább nagynyomású levegővel érdemes tisztítani. A levegős tisztításnak óriási előnye, hogy nem fog korróziót előidézni a csapágyakban, a szíjtárcsák környékén, de még az elektromos berendezéseknél, csatlakozóknál sem történik oxidálás.

Lényeges, hogy ha valamilyen szennyeződés vagy nagy mennyiségű víz bekerült a gépegységekbe, akkor azt tiszta zsírral a lehető leghamarabb ki kell szorítani.

A kukoricaadapter is hasonló tisztítást igényel, ott is a különféle termény- és szármaradvány-, illetve sárlerakódások miatt szükség van a meleg vizes tisztításra. A megkopott fém középre hordó csigát fessük le, a szárosztó csúcsokkal, amennyiben műanyagból vannak, sok dolgunk nincs.

Vannak egyes modellek, amelyeknél a meghajtó láncokat téli tárolás esetére ajánlott eltávolítani, és tisztítást követően külön olajfürdőben tárolni. A letárolás előtt a kijelölt kenési helyeken a fogaskerekek, törőhengerek csapágyazásánál zsírzással szorítsuk ki az elhasznált kenőanyagot, illetve a mosással bekerült vizet.

 

Az adaptert a támasztó lábakkal alábakolva helyezzük el tárolásra, fedett épületben – fotó: Pataki László

 

Az adaptert a gyártó által hozzá biztosított támasztólábakkal alábakolva helyezzük el tárolásra, fedett épületben. A kombájnon minden olyan egységen, amelyik kapcsolatba kerül a terménnyel, terménymaradványok találhatóak, és ezek eltávolítása, kitisztítása az egyik legfontosabb feladat.

A csigavályúk, magfelhordó elevátorajtók kinyitása, kifújatása, kijáratása, a magtartály kitisztítása mindig történjen meg. Lényeges, hogy nyissuk ki ezeket, mert ha úgy hagyjuk, be fognak korrodálódni, és a rágcsálóknak is táplálékot biztosítanak.

 

Tehermentesítsük az ékszíjakat – fotó: Pataki László

 

Tehermentesítsük az ékszíjakat, viszont ne felejtsük el, hogy a következő szezonban mindet vissza kell majd állítani a megfelelő pozícióba, ezért nem árt, ha fellazítás előtt bejelöljük a kifeszített helyzetüket. A motornál ne lazítsuk meg a szíjakat, mert az esetek 90 százalékában automata feszítővel rendelkeznek.

Az újabb kombájnokat már műanyag üzemanyagtankkal szerelik, de főleg a '80-90-években gyártott modellek még fémlemezes tartállyal készültek. A fémnél az üzemanyagszint fölött (ahol már csak levegő van) elkezd korrodálódni, melyet legkönnyebben a tartály üzemanyaggal való teletöltésével előzhetünk meg! Műanyag tartályok esetében is megjelenhet a pára, de ott le tudjuk engedni, a vízleválasztó szűrőn keresztül.

A következő feladat a fagyálló ellenőrzése. Itt ne csak a hűtőfolyadék fagyállóságára gondoljunk, mivel a fagyállónak van egy élettartama, amit nem tudunk mérni, ezért azt egy adott időn belül le kell cserélni, mert a korróziógátló hatása ezt követően megszűnik. A csereperiódusok időpontja a gépkönyvben megtalálható.

A mai kombájnok legnagyobb része már rendelkezik klímaberendezéssel, aminek szintén fontos a tisztítása. Először a kabinszűrőt kell kitisztítani, kifújatni a párologtatót, hogy a gombák ne tudjanak megtelepedni benne. A klímaberendezést időnként, havonta legalább egyszer üzembe kell helyezni.  Az ablakmosó berendezés tartályát téli szélvédőmosó folyadékkal töltsük fel.

A motorlégszűrőknél a külső szűrőt takarítsuk ki, a belső szűrőt pedig cseréljük újra. Ha ez elmarad, akkor a külső pára miatt sarasodás léphet fel, a szűrő betömődhet, és teljesen használhatatlanná válhat. Mivel a mai betakarítógépeknél már uralkodó az elektronikus vezérlés, így áramfelvételük is nagyobb. Ennek érdekében az akkumulátor élettartamát a próbáljuk megóvni.

Ennek egyik legegyszerűbb módja az akkumulátor kiszerelése. Végezzünk el a folyadékszint ellenőrzését, szükség szerint pótoljuk a hiányzó mennyiséget, illetve töltsük fel időnként az akkumulátort! A másik legfontosabb, amire figyelnünk kell, ha letakarítottuk és felkészítettük a gépet a tárolásra, a megfelelő hely kiválasztása.

Helyhiány miatt még mindig nagyon sok gazdánál lehet találkozni a kombájn terménnyel együtt a magtárban való tárolásával. Pedig ahol termény van, ott a rágcsálók csakhamar megjelennek, amelyek előbb-utóbb megdézsmálják a kombájn elektromos rendszerét.

Egy egyszerű félereszes színnek nagy előnye, hogy kellemetlen huzatot fog eredményezni, amit nem szeretnek a rágcsálók, és a gép sem fog rozsdásodni a párásodás miatt. Egy kombájn akkor fog tudni teljesen átszellőzni, ha a tisztítást követően kihúzzuk az előkészítő asztalt, a rostát.

Kerüljük a műtrágyatároló környékét, mert ezeken a helyeken a tápanyagból felszabaduló gázok miatt a levegő korrozív, és megtámadja az elektromos csatlakozókat, vezetőket, berendezéseket. Mindenképpen bakoljuk fel a kombájnt, úgy, hogy minimálisan emelkedjenek el a kerekek a talajtól, mivel egy ilyen gép 10-16 t közötti tömegű, és a leállást követően fél év múlva fogjuk használatba venni. A nagy értékű gumiknak nem tesz jót, ha hosszú ideig egy ponton terheljük őket.

 

Forrás: agroinform.com