Egy régi történet: Fordson Power Major (+videó)

Egy régi történet: Fordson Power Major (+videó)

2017. augusztus 25. péntek.
  (Blog)

A hétvégi Hódmezőrületen nemcsak drift autók és modern mezőgazdasági gépek lesznek, hanem veterán csodamasinák is. Néhány jelentkező hozzájárult, hogy előzetesen megosszunk Önökkel pár információt gépéről, melyet a kiállításon is megtekinthetnek.

Cikksorozatunk legfrissebb anyagában a Fordson traktoroknak nézünk kicsit utána. A márkát Békési Tamás 1960-as Power Major típusú gépe képviseli Hódmezővásárhelyen, mielőtt azonban rátérnénk Tamás traktorjának történetére, időutazást teszünk.

 

Ahogy a névből is sejthetik, bizony Henry Fordhoz van köze a márkának, aki 1903-ban alapította meg Detroitban a Ford Motor Companyt, majd 1905-ben debütált a híres T-modell (Ennek a gépkocsitípusnak a magyar születésű Galamb József mérnök volt az egyik alkotója.). Azt viszont kevesen tudják, hogy a gyárban előbb látott napvilágot az első traktor, mint a nevezetes népautó. A Ford K névre keresztelt, 24 lóerős önjáró szántógép viszont nem igazán váltotta be a hozzáfűzött reményeket, de nem vetették el a projektet. Csak később kezdtek el ismét a mezőgazdaság irányába nyitni és 1915-ben született meg a Fordson névre (Henry Ford & Son) keresztelt traktor mintadarabja, melynek fejlesztését Galamb Józsefre és Farkas Jenőre bízták. A tömeggyártásra három évvel később került sor.

 

A traktor nagyszerűsége az egyszerűségében rejlett. Háromsebességes kéziváltót kapott melynek a kivezető tengelye egyből a differenciálműbe nyúlt. Az alváz T alakú volt, melynek szára magában foglalta a váltót, keresztben pedig a differenciál, és a féltengelyek kaptak helyet. Az első futómű egy csapszegre volt középen felfüggesztve. A kerekek gumi nélküli küllős acélkerekek voltak, hátul óriási karmokkal. Egyszerű, tolórudas kormányszerkezettel, és a hátsó tengelyre ható fékszerkezettel gyártották. Soros, négyhengeres motorral látták el, a végsebessége elérte a 15 km/h-t. A hűtésről a nyitott motorház, és egy nagy hűtő gondoskodott. Hajtóanyag a petróleum volt, majd bemelegítésként kurblival lehetett beindítani a járgányt – írja a Fókusz.info.

Hazánkba szintén Galamb Józsefnek köszönhetően jutott el a márka, aki 1922-ben szülővárosára, Makóra hat amerikai traktort juttatott el. Ezt követően a Fordson traktor számos hazai megmérettetésen bizonyított, csakúgy mint külföldön. Az évtized végére pedig a világ teljes traktorállományának egyharmada Fordson márkájú lett.

Persze itt nem ér véget a gyár és a márka története, de mint minden nagy múltú vállalkozás úgy ez is igazán kalandos utat járt be, sok átalakuláson esett át és jogutódja ma is gyárt erőgépeket.

 

Ezt olvasva nem meglepő, hogy a Fordson traktorokat nagy becsben tartják a hazai gyűjtők és gépbarátok, akárcsak Békési Tamás. A Hódmezőrület kiállítója 2014-ben tett szert egy 1960-as Fordson Power Majorra. Az 50 lóerő teljesítményű, 3600 köbcentis, négyhengeres, vízhűtéses motorú gép nagy generálon esett át az elmúlt években. Fel lett rajta újítva gyakorlatilag minden: az összes hajtókar és főtengely csapágy, a kuplungszerkezet, az önindító, a gumik és még sorolhatnánk. Valóban minden porcikája megújult, nem véletlenül. Ugyanis a gép a mai napig dolgozik a családi gazdaságban, 8 hektár területen. Egy évben átlagosan kb. 300 üzemórát megy, szántanak, tárcsáznak, kombinátoroznak, vetnek, hengerelnek, kaszálnak, rendsodornak, talajmaróznak, bálát rakodnak, permeteznek a Fordsonnal és természetesen különböző szállítási feladatokat is végeznek a géppel. Igazi mindenes!

 

Köszönjük Tamásnak, hogy megosztotta velünk történetét! A Fordson Power Major erőgépet 2017. augusztus 26-27-én, szombat-vasárnap láthatják Hódmezővásárhelyen a 47-es főút 195. km-nél, a Hód-Mezőgazda Zrt. telephelyén. Szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt!

 

További információ: www.hodmezorulet.hu

 

Forrás és kép: Békési Tamás veteránjármű-tulajdonos, Mezőgazdasági Technika 2015. december, Agrárszektor, Fókusz.info, Ford Média

Szöveg: Borbély Zsanett, marketingmenedzser