Presztízs értékű szakmai kihívás

Presztízs értékű szakmai kihívás

2017. május 15. hétfő.
  (Axiál)

A Mezőgazdasági Gépésztechnikus Országos Szakmai Tanulmányi Verseny (OSZTV) döntőjét telephelyünkön tartották, ahol Kith Károly vezetőpontozó minősítette a versenyzők tudását. Az elismert szakembert az erőpróbával kapcsolatos tudnivalókról kérdeztem.

Kith Károly erősáramú villanyszerelőként kezdte pályáját 1967-ben, de tudásvágya nem hagyta nyugodni, 1980-ban a Nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskolán végzett mezőgazdasági gépészmérnökként. A nyírbátori termelő szövetkezetben volt kilenc évig műszaki főmérnök. A rendszerváltást követően műszaki tanárként folytatta és évtizedeken keresztül gyakorolta sikeresen hivatását. Ezt olyan elkötelezettséggel tette, hogy külön, minisztériumi engedéllyel nyugdíjas éveiben is folytatta a nebulók okítását. Több országos versenyen szerepelt tanulóival, szép eredményekkel. Az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyeken, 2013-tól pontozóként vesz részt.

 

Kik versenyeznek?

Két részre kell választani. Vannak a mezőgazdasági gépész technikusok és a mezőgazdasági gépészek. A mezőgazdasági gépészek OSZT-versenye Kenderesen volt, március 29. és 31. között. Jelenleg (2017 áprilisa) a mezőgazdasági gépésztechnikus tanulók országos versenye zajlik. 

Az a tapasztalatom, hogy abban a körben, ahol gazdálkodik a család, ahol már megvan a munkahelyi irányultság, ott van belső inspiráció, ebben az esetben a felkészítőknek rá kell csak hangolni a diákot a versenyzésre. Hiszen ebbe a versenybe a legjobbak, az ország krémje, a legjobb tizenöt tanuló jutott be.

A verseny az verseny, és én azt szoktam mondani, hogy aki nem első akar lenni, az ne induljon el. Az országos versenyre jutás feltétele a tanuló évek alatti tanulmányi munkavégzése, kitartó felkészülése lelkesedése. A nagy megmérettetés pedig csak az eredményes központi írásbeli után lehetséges.

 

Hogy zajlik a felkészítés?

Hasonló a helyzet, mint egy általános iskolában. A diákok nagyon eltérő képességekkel, motivációkkal rendelkeznek, a közös tanulás során ez hamar ki is derül.  A tanulmányi évek során a tanulók megismerésével kiderülnek a felkészítők számára, hogy kik lehetnek alkalmasak egy ilyen megmérettetésre.

Ennek csupán egy részét képezi az egyéni képesség, de vannak olyanok, akik úgymond „jobb híján” választották ezt a szakmát, mert nem oda vették fel, ahova szerette volna és természetesen az is hatalmas különbségekhez vezet, ha valaki olyan háttérrel rendelkezik, ahol a naponta tanultakat rendszeresen gyakorolni tudja a szülők gazdaságában.

Ha a tanár azt látja, hogy a tanulóban benne van a lehetőség vagy látszik az akarat, akkor szívesen végzi ezt a munkát, erőt, energiát nem kímélve. Ha látják a motivációt, akkor jön a konkrét felkészítés, de ez is tanulónként eltérő. Valakinek csak oda kell adni a felkészülés anyagát és azt mondani, hogy ettől-eddig ezt meg ezt tanuld meg, aztán tartunk egy beszámolót, hogy leellenőrizzük a tudást. A gyakorlati feladatokra való felkészítés, rendkívül széleskörű és sok energiát emészt fel. 

Az eredményekért nagyon meg kell harcolni. A felkészítő munka és maga a felkészülés a tanulók részéről nem kis fáradságba kerül és szabadidőben történik, a mindenkori siker reményében.

Tapasztalatom szerint ezek a tanulók nem a választékos szókincsükkel vagy fogalmazási készségükkel akarnak boldogulni és megmérettetni, de a gyakorlati tevékenységük, a rátermettségük ezen a versenyen egyértelműen kiviláglik.

El kell mondani azt is, hogy a gyakorlati feladatok előtt van egy írásbeli és egy szóbeli feladatsor is. Első volt az írásbeli feladatsor, amelyet a versenyzők a Szent István Egyetemen 2017. február 27-én írtak meg, ez volt a nagy leválogató. Tegnap délután volt megtartva a szóbeli vizsga. A verseny pedig jelenleg három gyakorlati feladatból áll; szántás, fémmegmunkálás, (Jánoshalma) Önjáró betakarítógép átszerelése és beállítása (Baja). 

 

Az AXIÁL 6 azonos típusú CLAAS LEXION 660 kombájnt, szerszámokat, eszközöket biztosított a versenyzők számára

 

Hogy működik a pontozás?

A versenybizottság jóváhagyása mellett a helyi szakemberek állították össze a versenyfeladatot, ők határozták meg a kijelölt betakarítógép témakörön belül, hogy milyen munkát kell elvégezni. Így értelemszerűen ők határozták meg a hozzárendelt értékelési szempontokat és a pontozási- rendszert is. Természetesen más a feladat jellege egy önjáró betakarítógép beállítása, vagy más egy szántás művelete vagy például a fémmegmunkáló tevékenység esetében.

A gyakorlati verseny legmagasabb pontszámmal bíró versenyfeladata, a szántás művelete.

 

Tehát ez most a mezőgazdasági technikusok gyakorlati versenye. Mi most pontosan a feladat?

Kukorica betakarításról a CLAAS LEXION 660 betakarítógépen bizonyos eszközöket, részegységeket át kell szerelni, illetve átállítani kalászos gabona betakarítására. A feladat szakmailag igényes és alkalmas arra, hogy ebben a kategóriában a tanulók képességét, tudását kiderítsük. Megjegyzem ez a betakarítógép, Európa egyik legmodernebb mezőgazdasági műszaki technikáját képviseli. 

 

A helyi szakemberek állították össze a versenyfeladatot és határozták meg a pontozást. A képen Kith Károly vezetőpontozó és Rittgasszer Péter az AXIÁL Szervizüzletágának igazgatóhelyettese

 

A segítőknek mi a szerepe?

A versenyzőnek el kell végezni egy adott versenyfeladatot, de van olyan művelet, amelyet egyedül nem tud megcsinálni. Például ha egy általános karbantartást kell elvégezni, akkor segítő nélkül nem tudja megmondani, hogy a hátsó irányjelző működik-e vagy sem. Olyan is előfordul, hogy meg kell forgatni az adott tengelyt a beállítás során, a versenyző egyedül ezt nem képes megtenni. Részben ezért is van a verseny elején számukra is egy eligazítás, hogy meddig terjed a tevékenységük, hiszen ráutaló magatartást sem tanúsíthatnak, egy bólintás is információval szolgálhat, ezt nem szabad.

Ezen kívül a segítőnek van még egy nagyon fontos feladata. A gépeknek van egy alapállapota amely a versenyfeladatot képviseli, a tizenöt versenyzőnek ugyanazt az alapállapotot kell biztosítani, hogy a versenysemlegesség mindenkinél fennálljon. A csoportváltások szünetében, a segítő tanulók visszaszerelik és visszaállítják a gépet.

 

A jelenlegi feladat ugyanolyan nehéz egy gyakorlott szerelőnek, mint egy diáknak?

A mai versenyfeladatot cca. 75 perc alatt el lehet végezni, de a versenyidő 90 perc, tehát bőven megoldható. Ebben a feladatban van egy meghatározott sorrend, ami egy vízválasztó egyben, ha ezt a lépéssorozatot hozzávetőleg nem időben, vagy rossz sorrendben végzi, akkor már lehet sejteni, hogy nem tudja 100%-osan teljesíteni a versenyt.

Ebben persze benne van egy óriási vizsgadrukk is, de ezt nem lehet kiszűrni és ezt az életben is kezelni kell, ezért szükséges a tudat tuningolása is. 

Természetesen ez a versenyfeladat egy gyakorlott, tapasztalt szerelőnek nem okozhat problémát.

 

Eligazítás a verseny előtt

 

Van valami díjazása a versenynek?

Meg kell fogalmaznom, hogy már a döntőbe jutás is kitüntetésnek számít, de a lényeg a technikus oklevél megszerzése továbbá a dicsőség, a szakmai elismerés, ajándékok tömege, a szűkebb környezet nagyfokú tiszteletének kivívása.

Továbbá a legjobbak teljes vizsgamentességet vagy rész záróvizsgák alól felmentést kapnak, illetve felmentik őket az iskolalátogatás alól, a tanév hátralévő részében. Ez egy óriási dolog mert megnőnek a szabadságfokok, hiszen közel két hónappal hamarabb állhatnak munkába, ami nem kevés versenyelőny a munkaerőpiacon.

 

A versenyfeladatban van egy vízválasztó, ha nem időben, nem sorrendben hajtotta végre a versenyző a szerelést, nem tudja 100%-osan teljesíteni a versenyt

 

Figyelik a diákokat, hol helyezkednek el?

Természetesen a tanintézmények figyelemmel kísérik tanulóik elhelyezkedését. Tanáraik ösztönzik Őket a továbbtanulásra. A jobb képességű diákok otthon vagy családi vállalkozásban helyezkednek el, illetve nagyobb cégekhez kerülnek. 

Az emberi kapcsolatok a versenyek során megerősödnek, 10 év távlatából is keresnek volt tanulóim.

Ebbe természetesen számít a versenyeredmény is. Úgy gondolom pár évben belül el fogunk jutni arra a szintre, hogy a komolyabb vállalkozások képviselői el fognak jönni a versenyre és megnézik a diákokat, hogy teljesítenek. Hiszen egy-egy ilyen megmérettetésen a szakértelem mellett más emberi tulajdonságok is dominánsan megjelennek, míg egy formális állásinterjú során az ember kedvezőbb képet tud saját magáról mutatni, gondolok itt például az igényességre, a pontosságra, stb. 

Véleményem szerint OSZTV mindig a szakmai oktatás csúcsa, ez a kihívás egész magyar mezőgazdaság-szerte presztízs értékű.

 

Köszönöm az interjút!

 

Szöveg: Borbély Zsanett, marketingmenedzser

Kép: Fekete Gábor, marketingmenedzser