Komoly dolgok

Komoly dolgok

2017. október 04. szerda.
  (Axiál)

Ön hogyan döntene, ha feljebb léphetne a céges ranglétrán? Kapna az ajánlaton vagy visszautasítaná, csak mert szereti a jelenlegi munkáját? Rittgasszer Péter megkapta a lehetősége, s hogy mire jutott, megtudhatják cikkünkből.

„Kapcsolatom a céggel 2000-ben indult” – kezdi Péter a bemutatkozást. Éppen csak hazatért egy németországi féléves főiskolai gyakorlatról, amikor az ő fülébe is eljutott, hogy az AXIÁL veszi át a CLAAS gépek magyarországi forgalmazását. „Rögtön bejöttem, hogy akkori szervizüzletág-igazgatóval, Büksi Jánossal beszéljek. Jeleztem, hogy fél év múlva, amikor túl leszek a diplomavédésen, szeretném, ha az AXIÁL számítana rám, mert én is számítok rá.”

Nem is kellett sokat várnia, két héten belül megkereste Büksi János, s felajánlotta a közös munka lehetőségét.

„Onnan kezdve ahogy tudtam, de hetente legalább egyszer bejöttem, mert minél előbb, a lehető legalaposabban meg akartam ismerni a leendő kollégákat és a munkát. Meghatározó élményem volt, hogy 2001 márciusában, amikor oktatást tartottak a szervizes kollégáknak, János kikért az iskolából, hogy én is részt vehessek. Akkor éreztem meg igazán, hogy tényleg számolnak velem. Szinte szárnyakat kaptam, onnantól még nagyobb célom volt, hogy mielőbb elkezdhessem itt az érdemi munkát. Rögtön a diplomavédésem után, 2001. július 2-án lettem hivatalosan is axiálos. Azóta is itt vagyok.”

 

Rittgasszer Péter Mezőtúron végzett mezőgazdasági gépészmérnökként

 

Kis cég, nagy elvárások

Amikor Péter elkezdte tevékenységét, még csak 9. születésnapját ünnepelte az AXIÁL. Bár már akkor is jól csengett a cég neve a szakmában, kíváncsi voltam, miért akart Péter minden áron a bajai cégnél dolgozni. „Mindig is érdekeltek a kombájnok. És ha kombájn, akkor persze CLAAS! A diplomamunkámat is a CLAAS betakarítógépekről írtam. Amikor témát választottam, valamikor 1999 körül nem az volt a fő szempontom, melyik cég forgalmazza ezt a márkát, szóval igazából a CLAAS hozott az AXIÁL-hoz. Így utólag persze azt mondom, hogy szerencsére.”

„Gyerekként az fogja meg az embert, amit a környezetében lát, és a mit a szüleitől tapasztal. Amikor én voltam fiatal, még nem volt Facebook, Snapchat, Twitter, sem Instagram, mi személyesen éltük meg a dolgokat. A nyári gyakorlatokon azokat a gépeket ismertük meg, amelyeket az adott gazdaság használt. Szerencsésnek tartom magam, hogy a Bácsalmási Agáripari Rt.-nél, ahol hosszú éveken át mindig a nyári gyakorlataimat töltöttem, csak CLAAS kombájnokat használtak akkoriban. Az „fertőzött meg” engem igazán. Amióta elkezdtem ezekkel a gépekkel foglalkozni, óriásit változott mind a technológia, mind az ügyfelek elvárása felénk. Nem is egyszerű mindennek megfelelni.”

 

 Két gyermek édesapja, Anna 3, Máté 6 évesek 

 

Folyamatosan tanulni

Mennyit kell tanulni, hogy valaki az összes típust alaposan megismerje? „Nem túlzok, amikor azt mondom, hogy napi szinten kell tanulnunk”, válaszolja Péter. „Nem is olyan régen 10-12 évre terveztek egy-egy sorozatot, beszéljünk akár autókról, akár mezőgazdasági gépekről. Ez megváltozott, a gyártók saját maguknak is egyfajta versenyhelyzetet teremtettek. Persze szükség is volt új típusok fejlesztésére, mert az addigi kényelmes állapotot megpiszkálták a kipufogógáz-utókezelés szabályozás körül zajló változások. Az utóbbi években a gyártók hihetetlen tempóban vezetnek be új típusokat a piacra, akár két-három évente is jön egy új széria. Ennyi változást nem egyszerű követni.”

 

Bár nincs sok szabadideje, ha ráér, egy családi Mercedes traktort üzemeltet és tart karban édesapjával, bátyjával és keresztfiával, mellyel a Hódmezőrület 2.0 rendezvényen is felvonult

 

Új ismeretek

2007-ben vezette be a CLAAS az ún. Train the Trainer programot: a szervizmérnök Németországban, a CLAAS központjában megszerzi a szükséges tudásanyagot, amit aztán itthon továbbad az axiálos kollegáknak.

„Kellett a változtatás, hiszen nem szabad elfelejtenünk, mennyivel többen foglalkozunk most már a CLAAS gépeivel. 2001-ben, amikor először, még zöldfülűként kijutottam betakarítógépes oktatásra szervizes kollégáimmal, az AXIÁL egész betakarítógépes szervizcsapata tizenkét főből állt. Minden egyes kolléga Németországban kapta meg a képzést. De most, 2017-ben már ötven betakarítógépes kollégánk van. Ennyi embert nem tudunk kivinni a gyárba, ez egész egyszerűen fizikai képtelenség, nem is tudnának mindenkit egyszerre ott fogadni. Ezért van szükség a Train the Trainer programra. egy csoporttal, a kiválasztottakkal, kimegyünk. Törekszünk arra, hogy előbb-utóbb mindenki kijusson, hogy lássa a gyárat, megkapja a gyári képzést. És a többi kollégát, a többséget, itthon képezzük ki. Ezért van Baján, Szolnokon és Csornán is oktatótermünk.”

 

„Utólag is helyesnek ítélem a döntésem. Mert azzal foglalkozhatom, amit szeretek is csinálni.”

 

Több síkon helytállni

Tanít, szervizmérnökként tevékenykedik és üzletági igazgatóhelyettes; több síkon kell helytállnia. „Szeretem, amit csinálok, szerintem ez a legfontosabb, de az ember nem mindig tudja, hol a határ. Az életem akkor változott meg, amikor családot alapítottam. Korábban a munka volt az első, de most, hogy pici gyerek vár otthon, módosítani kellett a fontossági sorrenden. Ez nem ment egyik pillanatról a másikra, de szerencsére a családom segít ebben a folyamatban. Bár a munka sosem lesz kevesebb, hiszen egyre több és bonyolultabb géppel kell foglalkozni, és nagy az ügyfelek elvárása is, szerencsére egyre több teendőt meg tudok osztani kollégáimmal. Az oktatásokat korábban Ádám Róbert kollégával végeztük, de 2016 óta három mérnök és három, hozzá tartozó szervizes kolléga végzi ezt, egyre több partnerünknek tudjuk a tőlünk megszokott magas színvonalú képzés biztosítani. A betakarítógépes feladatokat 2017. január 1-től megosztottuk Gönye Richárd szervizmérnök kollégámmal.”

Lehetett volna szervizigazgató, de ő inkább gépekkel szeretett volna foglalkozni. "Utólag is helyesnek ítélem a döntésem. Mert azzal foglalkozhatom, amit szeretek is csinálni. Mi, szervizmérnökök vagyunk a legelsők, akik az újdonságokat megismerhetik. Az hoz lázba, amikor a dolgok szakmai részét láthatom, megtanulhatom. Amikor kimehetek a kollégákkal szervizes, motor- vagy akár géptanfolyamra, hidrosztatikát mérni. Ráadásul igazán jó kollégákkal vagyok körbe véve itt a szervizüzletágnál, közvetlen a kapcsolatunk. Jó helyen, értékes emberekkel, kitűnő gépekkel dolgozhatok. És ez, ami engem elégedetté tesz.”

 

Szöveg: Vas Magdolna, marketingmenedzser

Képek: Fekete Gábor, marketingmenedzser

Forrás: Agritech 2017. október 15-17. oldal