Turbomix
Nagy kapacitású, keskeny és jó manőverező képességű etetőgép

RMH Turbomix széria 20-30 m3 kapacitással

A Turbomix gépek a jól ismert és sok díjat beseprő Mixellent gépcsalád leszármazottai, megörökölve annak robosztus létraalvázát, silómaróját, és keverőszerkezetét, de új színt hozva a Turbomix száműzte az elektronika jelentős részét. Ezzel a gép egyszerűbb lett, üzembiztossága nőtt számos meghibásodási lehetőség kizárása révén és végül de nem utolsó sorban az ára is kedvezőbb lett.

 

A silómaró az RMH Mixellent gépcsaládból származik, rozsdamentes házzal és rostkímélő, de a lehető legnagyobb betöltési sebességet garantáló késelhelyezéssel a maródobon. A maró meghajtása 80 LE-ben van limitálva az erjesztett tömegtakarmányok rostjainak védelme érdekében, és persze felhordószalag valamint a maródob védelme miatt.

A silómaró háza ennél a szériánál is kopásálló rozsdamentes acélból készül, így az átlagon felüli hosszú élettartam garantált.

 

A motor továbbra is hátul helyezkedik el, ahol a legjobban védve van a silómaró porától, ahol legegyszerűbben megoldható a hűtése és ahol a legkevésbé zavarja a gépkezelőt zajával és rezgéseivel. Függően a gép kapacitásától Deutz vagy Volvo Penta 6 hengeres motorokat használnak 208-270 LE teljesítménnyel.

 

A keverőszerkezet: a Turbomix a Mixellent díjnyertes kétcsigás keverőszerkezetét örökölte. A hazánkba kerülő önjáró RMH kocsik mindegyikére igaz, hogy legendásan hosszú élettartamot produkálnak. Ezt a gyártó anyagválasztása biztosítja: A keverőtartály palástja az alsó 1 m magasságban a silómarónál már megismert, 3CR12 jelű kopásálló és rozsdamentes anyagból készül teljes keresztmetszetben (!), míg a keverőcsiga csigalevelei ugyanebből az anyagból kapnak élvédő felhegesztést. E két dolog biztosít közel 20.000 üzemórás élettartamot az önjáró RMH etetőkocsiknak.

 

Ami a meghajtást illeti, a két nagytestvérből a Mixellent és Platinum rendszeréből kölcsönözték a gépek a rendszert és az alkatrészek nagy részét is. Road módban, országúti haladáskor az elektronikus gázpedál egyszerre emeli a motorfordulatot és a hidraulikus meghajtást. Farm módban a motorfordulatszám állandó 1.750 1/perc, a részegységek hidraulikus meghajtása és annak méretezése biztosítja, hogy ezen a fordulaton is rendelkezésre álljon a mindenkor szükséges, vagy annál akár 20-30%-al több teljesítmény.

 

A kabin és az ergonómia a jól ismert RMH minőséget hozza, de ez egy profi önjáró takarmánykeverő-kiosztó kocsinál már alap. Egy ilyen gépben napi 6-11 órát ül a kezelője, így itt nem lehet hibázni: légkondicionáló berendezés, joystick a funkciók egyujjas működtetésével, légrugós ülés, tolató- és keverőtartályba néző infrakamera, fűthető tükrök mind hozzátartoznak a hazai szokásos alapfelszereltséghez.

A gép hosszú élettartamát szolgálja és a rendkívül sok zsírzási pont miatt már szinte kötelező az automata központi zsírzó megléte. Egy ilyen értékű gépnél ez ma már nem szokott kérdés lenni, a forgalmazó felelőssége, hogy ennek előnyeiről tájékoztassa az ügyfeleket, ők pedig szinte kivétel nélkül kérik a géphez.

 

A mérlegrendszer:

Gépeink a 2016-os hódmezővásárhelyi állattenyésztési vásár díjazottját, az I Feed Good számítógépes mérlegrendszert használja. Ennek lényege, hogy a takarmányozási vezető a receptúrákat a számítógépén, az etetőkocsival együtt leszállított Farm Manager Network szoftverrel írja meg. A program használata a sokéves fejlesztői munkának köszönhetően igen egyszerű, felhasználóbarát. A receptúrákat vezeték nélkül (opcionális), vagy egy ún. T-Data kit adathordozóval lehet átvinni az etetőkocsi kabinjában lévő I Feed Good fejegységre. Ugyanígy a T-Data kit-tel hozhatom a korábbi tény-adatokat vissza a számítógépre, ahol néhány kattintással terv-tény elemzés készíthető. Ez pontosan mutatja a gépkezelő munkájának precizitását, a receptúra megvalósítását és az egyes TMR összetevők betöltésénél történt százalékos eltéréseket.

 

További információért keresse területi képviselőinket!

 

Miért önjáró…? - Miért RMH…?

 

Technológiai háttér

Az önjáró takarmánykeverő-kiosztó kocsik térhódítása a hazai tejelő tehenészetekben töretlen. Az szinte minden tejhasznú szarvasmarha-tartásban jártas szakember számára egyértelmű, hogy a hosszú távú fenntartható magas tejhozam és az állat egészségének záloga az állandó összetételű és rosthosszúságú TMR takarmány etetése. Ennek biztonságos és állandó minőségben történő előállítását nagyban megkönnyíti az önjáró kivitelű takarmánykeverő-kiosztó kocsi alkalmazása. Az is köztudott és számos helyen bebizonyosodott, hogy a vontatottról az önjáró etetőkocsira történő átállás már önmagában 3-5% tejhozam növekedést hoz.

 

A gyártó

Ehhez a technológiai fejlődéshez az Axiál Kft a világ legnagyobb tapasztalattal rendelkező önjáró etetőkocsi gyártójának termékeivel, az izraeli RMH keverő-kiosztó kocsikkal tud hozzájárulni. Az RMH nevéhez fűződik a világon a legelső önjáró etetőkocsi kigondolása és a sorozatgyártás elkezdése, ami 1981-ben történt. Elmondhatjuk, hogy a gyártó azóta is vezeti a piacot mind a gyártott és értékesített mennyiséggel, mind pedig az állandó minőségű TMR előállítását célzó ötleteivel, innovációival.

A gyártási programban az egyszerűbb, mechanikus szabályzású gépektől a teljesen komputervezérelt kocsikig terjedően teljes kínálatot találunk, 11 m3-es kapacitástól egészen 30 m3-ig.

A gépeket egyébként 20 000 üzemórás üzemidőre tervezik, a megbízhatóságáról híres Deutz motor található bennük.

 

A beruházás megtérülése

Minél nagyobb az állatállomány, annál gyorsabban térül meg a befektetés, ennek idejét 6 hónap, illetve 2-3 év közötti időre teszi a gyártó. 200-as és 300-as állatlétszám között van az az üzemméret, aminél már megéri önjáró etetőkocsiban gondolkodni.

A megtérülés több tényezőnek köszönhető. Először is átlagosan kevesebb, mint 2/3-ára csökken az etetési ciklusidő, a TMR teljes takarmány összetevőinek gyors, rakodógépet száműző betöltésének köszönhetően. Emellett a silómaróval történő betöltés oxidáció-mentes silófalat biztosít, és gyakorlatilag a nullára csökken a szél által elfújt, letaposott szálastakarmány, vagy silótakarmány veszteség. A silómaró nemcsak a TMR-be szánt anyagok kg pontosságú betöltését teszi lehetővé, hanem egy intenzív előaprítást is végez. A függőleges tengelyű etetőkocsi csigáin elhelyezett parabólikus elrendezésű kések ezt az aprítást tovább folytatják egy intenzív keverő hatás mellett. A végeredmény 97% feletti homogenitású, laza szerkezetű, állandó 6-10 cm strukturális rosthosszúságú TMR.

 

Az RMH gépcsaládok

Az erőforrás a Deutz-tól érkezik, a kisebb modellekben 4 hengeres 118 vagy 175 LE-s, míg a nagyobbakban 6 hengeres 208, illetve 268 LE teljesítménnyel.

A kerekek és a keverőcsigák hajtáslánca egyaránt hidraulikus, amit CAN-BUS rendszeren keresztül a Sauer-től érkező vezérlők kontrollálnak.

A robosztus létra alváz különösen nagy merevséget biztosít a gépeknek, a rossz útviszonyokhoz való alkalmazkodást pedig a kerekenként külön elhelyezett hidraulikus rugóstagok garantálják (Premium, Platinum, Mixellent). A kétcsigás kivitelekbe 4 kerék kormányzást már alapesetben szerel a gyártó, a 4 kerék hajtás pedig szintén egy elérhető opció.

Néhány gondolat a keverőszerkezetről, mint egy önjáró etetőkocsi legfontosabb részéről. Az időtállóság érdekében minden RMH típusnál rendelhető a keverőtartály alsó 1 méteres részének 3CR12 rozsdamentes, nagy kopásállóságú anyagból való előállítása. Ez, valamint a keverőcsigák éleinek ugyanezen anyaggal való felhegesztése, borítása, a gép élettartamával – 20.000 üzemóra, hazai tapasztaltok szerint is – azonossá teszi a keverőtartály élettartamát. A keverőcsigák elhelyezkedése, 0 és 50 között változtatható fordulatszáma valamint tartálymérettől függően 2-3 hidraulikus működtetésű állókés alkalmazása mindig állandó összetételű és strukturális rosthosszúságú TMR előállítását teszi lehetővé.

A silómaró 2 m munkaszélességű, kettős spirális késelrendezésű és hidraulikus hajtású. Az évtizedes tapasztalatok eredményeképpen olyan kés darabszámot és elrendezést kísérletezett ki a gyártó, ami kíméli a rostszerkezetet, biztosítva ezzel a bendőben a megfelelő emésztést és folyamatos anyagáramot.

A silómaró házának anyaga 3CR12 rozsdamentes acélból készül, a megfelelő szilárdsági tulajdonságok, kopás- és korrózióállóság érdekében.

Világújdonságként mutatta be az RMH nemrégiben a mérleg által vezérelt silómarót a Mixellent gépcsaládban. Ennek lényege, hogy a takarmányozási vezető által összeállított recept alapján a különböző takarmány összetevők betöltésekor maga a mérleg vezérli a silómaró fordulatszámát. Így kizárható az emberi tévedés és a TMR 1%-on belüli állandó összetétel aránya biztosított.

Számos gépet kímélő, emberi tévedést kizáró, valamint üzemanyag fogyasztást csökkentő fejlesztést találunk még az RMH gépekben. Ilyen például az, hogy amennyiben a silómaró terhelése 80LE fölé emelkedik, tehát gépkezelőnk túl nagy erővel ment neki vagy tartott rá a silófalra, a maró azonnal leáll, majd automatikusan újraindul a terhelés csökkenésével. Fontos még a fő rendszerek közötti prioritás vezérlés. Ennek lényege, hogy a silómaró működtetésekor a megfelelő teljesítmény érdekében a keverőcsigák 20%-ot lassulnak, majd a marás befejeztével újra felgyorsulnak. Mindez az alacsonyabb üzemeltetési költséget és hosszabb élettartamot eredményez.

RMH

Modell

Kapacitás

Önsúly

Max. töltés

Össztömeg

m3

kg

Turbomix 20

20

16200

10000

26200

Turbomix 20W

20

16200

10000

26200

Turbomix 22

22

16700

10000

26700

Turbomix 24

24

17200

10000

27200

Turbomix 24W

24

17200

10000

27200

Turbomix 26

26

17900

12500

30400

Turbomix 28

28

18200

12500

30700

Turbomix 30

30

18500

12500

31000

 

Motor

Keverés

Silómaró

Meghajtás

Kormányzás

 

 

Turbo Diesel intercooler,
6 hengeres soros,
Deutz 208 LE vagy
Volvo Penta TAD870VE, 218 LE,
Tier 4 final

Két egymást átfedő keverőcsiga,
változó szállítású Sauer hidraulika szivattyú
és hidromotor, 3 fokozatú keverés

Spirális késelrendezés,
Sauer szivattyú, nyomáshatároló
(védelem), 2 irányú hajtás

Összkerék hajtás,
Sauer változó szállítású
hidr. meghajtás,
2 fokozatú sebességváltó
25 és 40 km/h (opció)

4 kerék kormányzás,
3 féle kormányzási mód.
Vonuláskor első kerék kormányzás

 

 

 

 

 

Turbo Diesel intercooler,
6 hengeres soros,
Deutz 268 LE vagy
Volvo Penta, 270 LE